SDP:n Hussein al-Taee: Finnairin tilanne ei parane ideologisella ulkoistamisella tai työehtojen shoppailulla

23.11.2022

SDP:n kansanedustaja, talousvaliokunnan jäsen Hussein al-Taee julkaisi viime viikolla tiedotteen, jossa otettiin voimakkaasti kantaa Finnairin matkustamohenkilökunnan puolesta. Kyseinen tiedote liittyi Finnairin suunniteltuihin vähennyksiin matkustamohenkilökunnan määrään ja sen kautta haettaviin kyseenalaisiin säästöihin. Tiedotteen sisältö on herättänyt mediassa keskustelua al-Taeen motiiveista.

– Olen koko korona-ajan selkeästi ollut Finnairin matkustamohenkilökunnan puolella, kuten myös Postin ja VR:n työntekijöiden asialla, aina kun vähennystarpeita on esitetty valtionyhtiöistä. Viimeksi Finnairin osalta otin kantaa helmikuussa, kun oli vastaavasta aiheesta kyse. Korona-aikana myös yhtiön johto on aloitteestani päässyt esittämään huolensa SDP:n eduskuntaryhmälle. Näen vahvasti, että tukemalla henkilökuntaa tuetaan myös istuvaa johtoa tekemään oikeanlaista henkilöstöpolitiikkaa, jolla taas vahvistetaan yhtiön näkymiä tulevaisuudessa, al-Taee toteaa.

Ilta-Sanomien sivuilla julkaistussa Tekniikan maailman päätoimittajan Reijo Ruokasen kolumnissa al-Taeen vihjailtiin antavan väärää tietoa Finnairin tilanteesta ja kalastelevan ääniä eduskuntavaaleja silmällä pitäen. Al-Taee tyrmää tällaiset väitteet.

– Pidän erikoisena, että Ruokanen aina ryntää Finnairin johdon tueksi, eikä koskaan tarkastele muita näkökulmia. Kauppalehti kirjoitti vastikään, että Finnair kärsii henkilöstöpulasta. No miten sitten voidaan säästää henkilöstöstä vielä lisää? Myös Inderesin pääanalyytikko kävi Talouselämässä läpi Finnairin tilannetta toteamalla, että ”säästettyjen” palkkakulujen rinnalle tulevat alihankintakulut, eivätkä säästöt yksin johda yhtiön kannattavuuden paranemiseen, muistuttaa al-Taee.

– Kävisin keskustelua siitä näkökulmasta, että miksei media tai Ruokanen kysy joskus Finnairin johdolta, että onko koskaan edes pyritty mihinkään muuhun ratkaisuun kuin henkilöstön ideologiseen ulkoistamiseen? Ja shoppailuun työehdoilla? Onko haettu aidosti yhteisiä tuottavuutta lisääviä ratkaisuja yhdessä henkilöstön kanssa? On hyvä, että yhtiön tilanne herättää keskustelua, mutta olisi hyvä muistaa, että asiat eivät ole mustavalkoisia, eikä yhtiön johto välttämättä tarkastele asioita kuin omien tulospalkkioidensa näkökulmasta.

Kansanedustaja al-Taee ehdottaa tilanteeseen useita toimenpiteitä. Vastaavanlaista keskustelua on käyty jo valtionyhtiö Fortumin kriisin yhteydessä, ja omistajaohjauksen osalta ministeriössä on tarkoituksena tarkentaa ohjeita siitä, miten valtionyhtiöiden tulisi vahvistaa muun muassa vastuullisempaa henkilöstöjohtamista.

– Olisiko kannattavuuden parantamiseksi parempi vetää Finnair pois pörssistä ja valtiollistaa se jälleen? Perusteena voisi olla strateginen merkitys sekä valtiolle omistajana että kansalaisille suomalaisena lentoyhtiönä. Tässäkin asiassa varmasti löytäisimme puoltavia mielipiteitä sekä vasemmiston että oikeiston riveistä, joilla kunnioitettaisiin suomalaista veronmaksajaa, al-Taee päättää.

Lue lisää Finnairin henkilöstön avunpyynnöstä al-Taeelle tästä.