SDP:n huolissaan ensi vuoden työllisyysrahoista

Hallituksen budjetti lisää työttömyyttä ja rakennetyöttömyyttä, arvioivat, eduskunnan työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan sosialidemokraatit Tarja Filatov, Merja Mäkisalo-Ropponen ja Ilmari Nurminen

– Hallitus ennustaa itsekin, että rakennetyöttömyys kasvaa. Näissä oloissa on vastuutonta leikata nuorten työttömien tueksi tarkoitettuja palveluita ja pitkäaikaistyöttömien tukitoimia, sanoo valiokunnan puheenjohtaja Tarja Filatov.

– Toinen syvä budjettihuoli liittyy ihmisten fyysiseen ja psyykkiseen turvallisuuteen. Suomi on ratifioinut Euroopan neuvoston Istanbulin sopimuksen, joka edellyttää Suomen parantavan lähisuhdeväkivallan ehkäisyä ja uhrien tukea.

– Sopimus edellyttää, että turvakotipaikkojen määrää lisätään, mutta mitä tekee hallitus? Alentaa turvakotipaikkojen määrää, vaikka yksin pääkaupunkiseudulla on lähes 300 ihmistä ilman turvakotipaikkaa.

Filatov muistuttaa, että hyvinvointipalveluista riisuttu yövartijavaltiokin turvaa ihmisten koskemattomuuden.

– Tässä ja nyt tapahtuvien työllistämisrahojen raju leikkaus syö ihmisten työkykyä ja heikentää työllistymismahdollisuuksia. Kun vielä rajumpaan leikkuriin joutuvat koulutus- ja tutkimusmäärärahat, syödään myös tulevan työvoiman eväät, huolehtii Merja Mäkisalo-Ropponen.

Suomessa on pula työpaikoista, siksi kasvua, vientiä ja työllisyyttä tukevat toimet ovat välttämättömiä. Budjetti jää kuitenkin vajaaksi tältä osin. Ensin kasvupanoksia leikataan ja sen jälkeen hallituksen kärkihankkeissa lisätään rahaa samoihin kohteisiin. Tästä huolimatta lopputulos jää miinukselle.

– Hallituksen politiikka ei tue työpaikkojen syntyä, koska se leikkaa työttömien tukitoimia. Työttömyys on suurimmillaan koko 2000-luvulla, joten tässä tilanteessa ei ole varaa säästää työllisyyttä parantavista määrärahoista. Kuinka paljon työttömiä pitää olla, että hallitus tajuaa sen toimien olevan vääriä, kysyy Ilmari Nurminen.

”Vaikka tehokkuushyötyjä saa aikaan, pitää olla tarkkana, ettei mene liiallisuuksiin.”, opasti OECD:n varapääsihteeri, Suomen ex-pääministeri Mari Kiviniemi hallitusta. Samaisessa kokouksessa esitettiin huoli peräkkäisinä vuosina koulutukseen kohdistuvista säästöistä. Tähän huoleen työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan sosialidemokraatit yhtyvät budjettivastalauseessaan.