SDP:n Heinäluoma: Turvapaikanhakijoiden oikeudet taattava, mutta järjestelmän hyväksikäytöltäkään ei tule ummistaa silmiä

16.2.2021

SDP:n kansanedustaja, hallintovaliokunnan jäsen Eveliina Heinäluoma kommentoi valtioneuvoston tänään julkaisemaa tutkimusta ulkomaalaislakiin viime vaalikaudella tehtyjen muutosten yhteisvaikutuksista. Valtioneuvoston tutkimuksessa arvioitiin, millaisia vaikutuksia muutoksilla on ollut kansainvälistä suojelua hakeneiden ja saaneiden asemaan sekä lapsen edun toteutumiseen. Heinäluoma pitää tärkeänä, että turvapaikanhakijoiden oikeudet toteutuvat, mutta järjestelmän hyväksikäytöltäkään ei suljeta silmiä.

– Pidän arvokkaana, että ulkomaalaislakiin tehtyjen muutosten yhteisvaikutuksia on arvioitu kriittisesti. On selvää, että kansainvälistä suojelua hakevien oikeusturvan on toteuduttava. Hallitus onkin jo aloittanut useita toimia, kuten Maahanmuuttoviraston resurssien vahvistamisen sekä turvapaikanhakijoiden maksuttoman oikeusavun palauttamisen, joilla tätä tavoitetta tuetaan.

– Samalla pidän tärkeänä, että emme sulje silmiämme turvapaikkajärjestelmän hyväksikäytöltä, Heinäluoma painottaa ja viittaa erityisesti keskusteluun laittomasti maassa oleskelevista.

Heinäluoma muistuttaa, että laittomasti maassa oleskelevien tilanteet ovat hyvin erilaisia. Hän pitää lähtökohtaisesti ongelmallisena esimerkiksi sitä, että kielteisen turvapaikkapäätöksen saatuaan ihminen jää ratkaisusta huolimatta maahan. Tämä syö järjestelmän uskottavuutta. Turvapaikanhakijoiden oikeuksien turvaamisen yhteydessä pitääkin tehostaa kielteisen päätöksen saaneiden palautuksia lähtömaihinsa.

– Oikeus kansainväliseen turvapaikkaan kuuluu suojelua kansainvälisten sopimusten mukaisesti, tarvitseville. Turvapaikkaprosessista ei saa antaa kehittyä väylää muunlaiselle maahanmuutolle. Esimerkiksi työperäiselle maahanmuutolle on olemassa omat väylänsä ja saatavuusharkintansa, Heinäluoma tähdentää.