SDP:n Heinäluoma: Poliisin virka-apu kuntien sosiaalitoimelle säilytettävä maksuttomana

SDP:n kansanedustaja Eveliina Heinäluoma ihmettelee muuttunutta linjausta poliisin virka-avun maksullisuudesta kuntien sosiaalitoimelle. Poliisihallituksen tuoreen ohjeistuksen mukaan poliisin virka-apu muuttuu maksulliseksi lokakuun alusta.

– On ymmärrettävää, että virka-apu kuormittaa poliisia paljon. Tehtäviä on useita kymmeniä tuhansia vuosittain. Virka-avun maksullisuus ei kuitenkaan vähentäisi tehtävien määrää vaan johtaisi melkoiseen laskutusviidakkoon, sanoo kansanedustaja Heinäluoma.

Poliisin virka-apu on keskeisessä roolissa esimerkiksi lastensuojelussa. Uudistus kuormittaisi kuntien sosiaaliviranomaisia paitsi rahallisesti, myös lisääntyvän byrokratian kannalta.

– Tämä ei ole tarkoituksenmukaista. Toivonkin, että ministeri Ohisalo korjaa epäkohdan, jotta poliisin virka-apu pysyisi jatkossakin maksuttomana.