SDP:n Heinäluoma ja Viitanen: Kokoomukselle kalleimman työllisyyskeinon esittämisen palkinto

Kokoomuksen ehdotus poistaa varainsiirtovero maksaisi noin 600–700 miljoonaa euroa vuodessa. Työllisyystoimena se onnistuu yhdistämään kalliin hinnan tehottomuuteen. On hyvin epävarmaa, kuinka paljon, jos lainkaan, poisto lopulta parantaisi työllisyyttä.

Varainsiirtovero kohdentuu voimakkaimmin verrattain hyvätuloisiin ihmisiin, jotka hankkivat kalliita omistusasuntoja ja lisäksi usein sijoitusasuntoja.  Ensiasunnon ostaja ei veroa maksa.

Nyt kuitenkin kokoomuksen mielestä Suomella on varaa käyttää reippaasti yli puoli miljardia tehottomimpaan työllisyyskeinoon, jota kukaan on tähän mennessä esittänyt. Tyypillistä, että kun kokoomus vihdoin löytää työllisyyskeinon, joka on muutakin kuin työttömyydestä rankaisemista, niin keino on erittäin kallis ja tehoton.

Jos halutaan edistää työvoiman liikkuvuutta, erityisesti niillä aloilla, joilla nyt on kova pula kuten pienipalkkaisilla palvelu- ja sote-aloilla, tarvitaan ennen kaikkea edullisia vuokra-asuntoja, joihin ei tarvitse jonottaa kuukausikaupalla. Näin työpaikan voi ottaa matalalla kynnyksellä vastaan ja suunnitella elämää uudella paikkakunnalla rauhassa.

– Ongelma työvoiman liikkuvuudessa voi olla myös asuntojen alhainen arvo monessa osassa Suomea. Jos omistusasuntoa ei saa myytyä tai hinta on alhainen, voi työpaikan vastaanottaminen toiselta paikkakunnalta olla vaikeaa, toteaa kansanedustaja Eveliina Heinäluoma. Tulevassa asuntopoliittisessa selonteossa tuleekin etsiä ratkaisuja Suomen jakautuneisiin asuntomarkkinoihin ja mitä tehdä laskeville asuntojen hinnoille maaseudulla, Heinäluoma jatkaa.

Kokoomuksen esityksessä ehdotuksen kustannukset sivuutetaan epämääräisellä viitauksella muiden verojen korottamiseen.

– En pidä järkevänä asunto-osakkeiden ja kiinteistöjen varainsiirtoveron alentamista tai poistamista edes pitkällä aikavälillä tilanteessa, jossa verotuloja tarvitaan mm. ikäihmisten hoivaan ja laadukkaaseen koulutukseen lapsille. Täytyy kysyä keneltä kokoomus nämä 700 miljoonaa leikkaisi? Ohjelmassa lukee vain, että rahat otetaan korottamalla ”vähemmän haitallisia veroja”. Olisi tarpeen, että kokoomus kertoisi, mitä nämä ovat? Viitataanko tällä kokoomuksen taannoin esittämään kotitalouksien sähköveron nostoon? Tämä veronkorotus iskisi ikävästi ihmisten asumisen hintaan, enkä pidä sitä kannatettavana, toteaa verojaoston puheenjohtaja kansanedustaja Pia Viitanen.