SDP:n Heinäluoma: Hallitus tukee raideinvestoinneilla ilmastonmuutoksen vastaista työtä

Uusi hallitus päätti suunnata ensimmäisessä lisätalousarvioesityksestään Helsinki-Tampere -pääradan kehittämiseen 11 miljoonaa euroa.

Hallitus esitteli tänä aamuna lisätalousarvioesityksensä vuodelle 2019. Hallitus esittää lisämäärärahaa muun muassa liikennehankkeisiin ja perusväylänpitoon. Tarkoituksena näillä hankkeilla on parantaa elinkeinoelämän toimintaedellytyksiä ja edistää vientiä koko maassa. Myös raide- ja tieliikenteen sujuvuutta halutaan kehittää tämän lisätalousarvioesityksen turvin. Yhteensä liikennehankkeisiin ehdotetaan 111 miljoonan euron lisäystä.

– Helsingin kannalta Helsinki-Tampere -pääradan kehittämisen jatkosuunnitteluun annettu määräraha, joka on suuruudeltaan 11 miljoonaa euroa, on askel kohti entistä sujuvampaa sekä ympäristöystävällistä liikennöintiä pääkaupunkiseudun ja Tampereen välillä, SDP:n kansanedustaja Eveliina Heinäluoma iloitsee.

Muihin keskeisiin päätöksiin kuuluu mm. esitys suunnata ammatillisen koulutuksen opettajien palkkaamiseen 20 miljoonan euron lisäystä.

– Edellisen hallituskauden ammattikoulutukseen tehdyt leikkaukset ja säästötoimenpiteet olivat kohtuuttoman suuret. Nyt otetaan ensiaskelia, joilla koulutuksen kunnianpalautusta lähdetään toteuttamaan, Heinäluoma huomauttaa.