SDP:n Heinäluoma: Hallitus torjuu työmarkkinoilla tapahtuvaa ihmiskauppaa ja työntekijöiden hyväksikäyttöä

Valtioneuvosto julkaisi Harmaan talouden ja talousrikollisuuden torjunnan strategian ja toimenpideohjelman vuosille 2020-2023. SDP:n kansanedustaja ja hallintovaliokunnan jäsen Eveliina Heinäluoma pitää ohjelmaa tärkeänä työkaluna työmarkkinoilla tapahtuvien väärinkäytösten kitkemisessä.

– Harmaan talouden torjunnasta hyötyvät kaikki. On selvää, että yksi tämän harmaan talouden vastaisen työn keskeisimmistä asioista on kitkeä työmarkkinoilta epäterveitä ilmiöitä kuten ihmiskauppaa ja työntekijöiden hyväksikäyttöä. Meidän pitää luoda lainsäädäntöä, joka toimii pelotteena työntekijöitä hyväksikäyttäville työnantajille ja ihmiskauppaa harjoittaville toimijoille, Heinäluoma painottaa.

Työmarkkinoilla tapahtuvasta työntekijöiden hyväksikäytöstä käytiin laajaa julkista keskustelua viimeksi tämän vuoden alussa, kun Helsingin Sanomat uutisoi Suomen nepalilaisissa ravintoloissa tapahtuneesta kokkien hyväksikäytöstä ja kaltoinkohtelusta. Väärinkäytösten kerrottiin jatkuneen vuosi sitten alkaneesta julkisesta keskustelusta huolimatta, koska hyväksikäyttötapaukset eivät kantaudu poliisin tai muiden viranomaisten tietoon, sillä kokit pelkäävät omaa tai heidän perheensä karkotusta. Jos esimerkiksi TE-toimisto toteaa ulkomaalaisen työntekijän työolosuhteet lainvastaisiksi, se katsoo ulkomaalaislain mukaisesti, etteivät edellytykset oleskeluluvalle täyty. Tällöin henkilö joutuu poistumaan maasta.

– Tuloksellinen harmaan talouden ehkäisy vaatii myös rahaa ja nyt hallitus suuntaa tähän työhön resursseja ministeri Haataisen toimesta. Rahoitus turvataan koko vaalikaudeksi ja tähän kokonaisuuteen osoitetaan 20 miljoonan euron lisärahoitus. Harmaan talouden tutkinta on luonteeltaan piilorikollisuuden torjuntaa ja nimenomaan tämäntyyppiset toiminnot kärsivät viranomaisten liian vähistä voimavaroista, joka muodostui krooniseksi ongelmaksi edellisellä vaalikaudella, Heinäluoma muistuttaa.