SDP:n Heidi Viljanen: Vartijoiden riittävä määrä ja koulutustaso on tärkeää vankiloiden turvallisuudessa ja järjestäytyneen rikollisuuden seurannassa

Suomen vankilat kärsivät vartijapulasta ja riittämättömästä koulutuksesta. Koulutettuja vartijoita on liian vähän työvoiman tarpeeseen nähden ja kouluttamattomat sijaiset vaikuttavat vankiloiden turvallisuuteen. Vartijapula vaikeuttaa myös vankiloissa tapahtuvan järjestäytyneen rikollisuuden seurantaa.

– On tärkeää, että vartijapulaan löydetään ratkaisuja ja koulutettujen ammattilaisten saatavuus taataan. Riittävillä koulutus- ja työvoimaresursseilla voidaan paremmin lisätä työturvallisuutta ja puuttua vankiloissa tapahtuvaan rikolliseen toimintaan, toteaa SDP:n kansanedustaja Heidi Viljanen.

Vartijapulaan on vaikuttanut Rikosseuraamuslaitoksen säästöohjelma vuosina 2006-2016, jonka myötä vartijakoulutuksen aloituspaikkoja vähennettiin 80 paikasta 36-40 paikkaan. Riittämätön koulutuspaikkojen määrä on johtanut suhteellisen suureen sijaistyövoimaan, joka puolestaan kuormittaa koulutettujen vartijoiden taakkaa. Ongelma suurin suurissa vankiloissa ja suljetuissa laitoksissa.

Vartijoiden riittävä määrä ja koulutustaso ovat olennaisia myös vankiloiden sisällä tapahtuvan järjestäytyneen rikollisuuden ehkäisemisessä ja valvonnassa. Riittävän ja koulutetun henkilöstömäärän lisäksi, seurantaa vaikeuttaa tämänhetkinen lainsäädäntö, joka tekee seurannasta vielä epäselvempää ja työläämpää. Siksi olisikin olennaista, että lainsäädäntö ja henkilöstömäärä riittävät turvallisuuden takaamisen ja rikollisuuden ehkäisemiseen.

– Vartijoiden määrän ja koulutustason kasvattaminen on keskeistä järjestäytyneen rikollisuuden ehkäisemisessä vankiloissa. Vartijoita ja resursseja on oltava riittävästi, jotta työntekijöiden turvallisuus voidaan taata. Samalla on mahdollistettava muiden vankien turvallisuus suorittaa tuomionsa loppuun, päättää Viljanen