SDP:n Heidi Viljanen: Maatalouden kriisiin helpotusta

Satakuntalainen kansanedustaja Heidi Viljanen peräänkuuluttaa maatalouden akuutin kriisinhoidon jälkeisiä pitkän aikavälin suunnitelmia, joilla suomalaisen ruoantuotannon kannattavuus saadaan nousuun.

Hallitus valmistelee kiireisellä aikataululla toimia pahentuneen maatalouden kustannuskriisin helpottamiseksi ja huoltovarmuuden turvaamiseksi. SDP:n kansanedustaja Heidi Viljanen pitää nyt tehtyä linjausta äärimmäisen tärkeänä.

Venäjän Ukrainaan kohdistama hyökkäys on akuutisti pahentanut jo valmiiksi huonoa maataloustuottajien tilannetta ja siksi nopeat tukitoimet ovat ehdottoman tärkeitä. Tässä tukipaketissa on nopeavaikutteisia tukimuotoja noin 300 miljoonalla eurolla.

Viljanen myös muistuttaa, että akuutin kustannuskriisin lisäksi tarvitaan toimia pitkän aikavälin kehityksen tukemiseksi.Maataloudessa on jo pitkään ollut huolestuttava tilanne, kun tuottajahinnat eivät ole nousseet, vaikka kustannukset ovat. Akuutin kriisin jälkeen tulee ottaa tarkasteluun pitkän aikavälin toimet, jolla suomalaisen ruoan tuottamisesta saadaan kannattavaa, sillä meidän oma, lähituotettu ja puhdas ruoka on sekä tärkeä huoltovarmuustekijä, että ympäristöteko.

Myös omassa kotimaakunnassaan Satakunnassa hän kannustaa pohtimaan, voisiko paikallisia tuotteita hyödyntää vielä enemmän. Paikallisen ruuan käyttäminen julkisissa hankinnoissa, kuten alueen kouluissa ja päiväkodissa, takaa sen, että eurot jäävät Satakuntaan ja hyödyttämään paikallisia yrittäjiä.