SDP:n Heidi Viljanen: Lasten ja nuorten palveluja tulee vahvistaa

SDP:n kansanedustaja, sosiaali- ja terveysvaliokunnan jäsen Heidi Viljanen puhui eilen Pesäpuu ry:n webinaarissa, jossa aiheena oli lastensuojelun kehittäminen. Viljanen korosti puheenvuorossaan lasten oikeutta tulla kuulluksi ja kohdatuksi.

– Jokaisella lapsella pitää olla turvallinen lapsuus ja hyvä olla. Lasten ja nuorten palveluja tulee vahvistaa. Tällä hetkellä lastensuojelun resurssit eivät ole sillä tasolla millä pitäisi, palvelut eivät tavoita kaikkia riittävän ajoissa ja tarvittavan tuen saaminen viivästyy.

Lastensuojelun resurssien riittämättömyys on ollut julkisessa keskustelussa paljon. Koronakriisi on lisännyt lasten ja nuorten pahoinvointia, sekä palveluiden tarvetta ja Viljanen sanookin, että juuri näihin asioihin pitää kiinnittää nyt tarkasti huomiota.

– Ennaltaehkäisevillä palveluilla on suuri merkitys lasten ja nuorten elämässä, ja palveluissa tarvitaan vahvaa kuntien, järjestöjen ja muiden toimijoiden yhteistyötä. Lapset ja nuoret tarvitsevat turvallisia aikuisia joilla on aikaa kuunnella, ja palveluja jotka ovat saavutettavia. Korjaavien palvelujen tulee olla lähellä lapsen ja nuoren arkea.

– Lastensuojelun työntekijät ovat kovilla, kun aika ei riitä. Henkilöstön työssäjaksaminen ja kova vaihtuvuus huolestuttaa. Tarvitaan moniammatillisuutta, hyvää työn organisointia ja työhyvinvoinnin tukemista, jotta vaativassa työssä jaksetaan, Viljanen sanoo.

Myös lasten viesteissä korostuu tarve tulla kuulluksi ajan kanssa. Viljanen nostikin puheessaan esiin hallituksen toimet sosiaalityön kehittämiseksi ja lastensuojelun asiakkaiden paremman kohtaamisen takaamiseksi. Lapsille pitää olla aikaa.

– On erittäin tärkeää, että olemme nyt säätämässä lastensuojeluun asteittain kiristyvän henkilöstömitoituksen. Yhdellä ammattilaisella saa olla vastuullaan enintään 35 asiakasta vuonna 2022, ja myöhemmin 30 asiakasta.

Viljanen on ennen kansanedustajuutta työskennellyt sosiaalityöntekijänä ja kohdannut myös päihdeperheitä. Hän nostaakin esiin myös päihdelasten kohtaamisen.

– Päihdepuolen osaamista lastensuojelun työntekijöillä tulee lisätä ja turvata alaikäisten päihdepalvelut kaikkialla. Kokonaisvaltaisella ja toimivalla palvelulla turvaamme lasten hyvän tulevaisuuden, Viljanen päättää.