SDP:n Harakka Vaalibudjetti 2019 kohdistuu omille eturyhmille – sijoitustili käy kalliiksi Suomelle

29.8.2018

Hallituksen budjettiesitys ei vastaa 2020-luvun uudistustarpeisiin, vaan jakaa rahaa hallituksen omille eturyhmille, linjaa kansanedustaja Timo Harakka, SDP:n eduskuntaryhmän valtiovarainvastaava.

Hallituksen budjettiesitys on odotusten mukaisesti yllätyksetön ja vaisu. Hallitus kohdensi pieniä aiemmin jakamattomia rahoja sinänsä tärkeisiin uusiin kohteisiin, mutta kauden politiikan kokonaiskuvaa päivän päätökset eivät muuta.

”Hallitus ei esitä yhtään uutta uudistusta tilanteessa, jossa talouskasvun ennakoidaan jo hidastuvan. Tämän hallituksen talouspolitiikan perinnöksi jäävät julmat leikkaukset pienituloisilta sekä koulutukselta, tieteeltä ja tutkimuksesta”, Harakka toteaa.

”Indeksileikkaukset etuuksiin ja palveluihin jatkuvat. Budjetti on köyhille kireä ja rikkaille löysä”, Harakka jatkaa.

SDP esittää tänäkin syksynä hallituksen politiikalle vaihtoehdon, joka esittelee viisi suurta uudistusta ja viisi tärkeää investointia kasvun varmistamiseksi ja työllisyyden parantamiseksi.

”Maksuton toinen aste oppivelvollisuutta jatkamalla, varhaiskasvatuksen uudistaminen, perhevapaauudistus, sosiaaliturvauudistus ja verouudistus jäävät nyt seuraavan hallituksen työlistalle, samoin investoinnit tutkimukseen, kehitykseen ja infraan”, Harakka toteaa.

Varakkaimpien veroetu maksaa kymmeniä miljoonia vuodessa

Hallitus päätti takaportin kautta ottaa käyttöön verohuojennetut sijoitustilit, joihin valtiovarainministeriön oma asiantuntijaryhmä suhtautui kriittisesti. Ylärajasta huolimatta uusi väline hyödyttää lähinnä pankkeja ja niitä, joilla on jo valmiiksi suuri sijoitusvarallisuus.

”Vain neljä prosenttia suomalaisista omistaa useampaa kuin neljää osaketta, joilla käydä kauppaa. Varakkain prosentti omistaa osakkeista lähes puolet. Tavallisen suomalaisen säästämistä ei estä verotus, vaan se ettei jää säästöjä. Piensijoittaja hyötyy eniten tuloveron alennuksista pieni- ja keskituloisille, joka on SDP:n linja”, Harakka toteaa.

Harakka ei usko, että sijoitustili hyväksytään muutoksitta eduskunnassa. VM:n asiantuntijaryhmän suositusten vastaisesti sijoitustilin osinkojakaan ei verotettaisi syntyhetkellä. Työryhmä ennakoi kymmenien miljoonien eurojen veromenetyksiä joka vuosi, sillä se voi estää ulkomaille maksettavien osinkojen verottamisen.

”Voi käydä niin, että suurimman hyödyn hallituksen vaalibudjetista keräävät ulkomaiset sijoittajat”, toteaa Harakka.