SDP:n Harakka: Caruselli on pysäytettävä – tasevapautus poistettava

Sähkönsiirtoyhtiö Carunan verovälttely on aiheuttanut Suomen valtiolle arviolta 12 miljoonaan euron menetykset vuosittain, ilmenee Finnwatchin tänään julkaisemasta selvityksestä. Caruna on hyödyntänyt korkojen vähennysoikeudessa niin sanottua tasevapautusta.

”Tämä Caruselli, Carunan verovälttely, on saatava loppumaan poistamalla tasevapautus. Muutos on mahdollinen juuri nyt, kun osana EU:n veronkiertodirektiivin toimeenpanoa eduskunnassa käsitellään korkovähennysrajoitusten muutoksia. SDP on vaatinut ja vaatii porsaanreikien tukkimista”, toteaa SDP:n eduskuntaryhmän valtiovarainvastaava Timo Harakka.

Yksityisten terveydenhuoltokonsernien korkokikkailu, jolla Mehiläinen ja Attendo välttelivät verojaan, herätti suurta pahennusta 2011. Valtiovarainministeri Jutta Urpilaisen (sd.) esittämä korkovähennysten rajoitus lopetti räikeimmät tapaukset 2014, ja vielä keväällä valtiovarainministeriö oli tiukentamassa lakia edelleen EU:n veronkiertodirektiivin hengessä. Elinkeinoelämän painostuksesta nyt käsiteltävään lakiesitykseen kuitenkin palautettiin tasevapautuksen poikkeuspykälä, jota käytetään yleisesti aggressiiviseen verosuunnitteluun, kuten Carunankin tapauksessa.

”Tietenkin suurin osa yrityksistä on lainkuuliaisia. Mutta ei ole suomalaisten yritysten etu, että kansainväliset suursijoittajat hyödyntävät härskisti porsaanreikiä. Tasevapautuksen takia Suomi menettää ainakin kymmeniä miljoonia euroja verotuloja ulkomaille. Tätäkö hallitus haluaa?” Harakka kysyy.

Korkovähennysrajoituksen muutos on tulossa valtiovarainvaliokunnan käsiteltäväksi marraskuussa.

”Veronmaksajan kannattaa nyt seurata tarkasti, kuinka hallitus suojelee yhteisiä varojamme”, Harakka sanoo.