SDP:n Harakan lakialoite vapauttaisi sähköauton työpaikkalataamisen verosta

– Kun sähköautoa ladataan työpaikalla, etua pitäisi periaatteessa verottaa. Verottaja on kuitenkin määritellyt edun arvon liian korkeaksi, joten ilmastosyistä hyöty olisi syytä jättää verottamatta. Olen jättänyt lakialoitteen, joka vapauttaa työpaikkalatauksen kokonaan verosta, kertoo SDP:n eduskuntaryhmän valtiovarainvastaava Timo Harakka.

Lataamisen vero ei edistä päästötöntä liikennettä

Hallitus päätti toukokuussa, että työnantajan työntekijöille tarjoamalle latausedulle määritetään kaavamainen verotusarvo. Seurauksena Verohallinnon tuoreessa vuotta 2019 koskevassa päätöksessä latausedun verotusarvoksi on määrätty 30 euroa.

–          Hallituksen tavoite oli helpottaa sähköautojen työpaikkalataamista, mutta vero ja ennen muuta työantajalle veron perimisestä syntyvä vaiva voivat jopa estää latausedun tarjoamisen. Hallitus toimii ilmastotavoitteitaan vastaan, joten verosta on syytä luopua, Harakka sanoo.

Harakka arvioi, että monissa tilanteissa 30 euron latausedusta maksettava vero olisi korkeampi kuin lataussähkön arvo, varsinkin pieniakkuisille lataushybrideille. Toisaalta valtion saamat verotulot jäisivät niin pieniksi, että niillä hädin tuskin katettaisiin veron perimisestä viranomaisille aiheutuvia kustannuksia.

–          Tuore liikenteen päästövähennysohjelma esittää, että reilussa vuosikymmenessä teillä olisi 800 000 päästötöntä autoa. Kun sähköauton ja lataushybridin hankintahinta on vielä vuosien ajan korkeampi kuin polttomoottoriauton, on ostajia houkuteltava alhaisilla käyttökustannuksilla, Timo Harakka toteaa.

–          Fiksu valtio edistää päästövähennyksiä useilla samansuuntaisilla keinoilla, eikä toisella kädellä hidasta tai estä tavoitteiden saavuttamista.

SDP: Työsuhdeautot sähköisiksi 2025

Työnantajan tarjoaman autoedun verotusarvo määräytyy tällä hetkellä auton uushankintahinnan perusteella. Malli suosii polttomoottoriautoja päästöttömien sijaan, sillä työnantaja hyötyy alemmasta hankintahinnasta, kun taas korkeammat käyttökustannukset kompensoidaan edun saajalle.

Työsuhdeautoilla on suuri merkitys autokannan uusiutumisessa. SDP:n tavoite on, että kaikki uudet työsuhdeautot kulkisivat sähköllä vuonna 2025.

Tavoitteen vauhdittamiseksi demarit ehdottavat, että sähköautoille ja ladattaville hybrideille annettaisiin vapaa autoetu pelkän käyttöedun ehdoin. Kun käyttövoimakulut olisivat verottomia, ei työpaikkalataamistakaan ole syytä verottaa, Harakka perustelee.

–          Liikenteen päästöttömyys vaatii monipuolisia toimia. Lataus- ja kaasujakeluverkkoja on laajennettava. Päästöttömien autojen auto- ja ajoneuvoverojen on laskettava kohti nollaa, Harakka päättää.

Harakan toinen ekologisen verotuksen aloite (LA 53/2018 vp.) saapui valtiovarainvaliokuntaan marraskuussa. Aloitteella helpotettaisiin oman asunnon lyhytaikaista vuokrausta esimerkiksi Airbnb-alustapalvelun kautta.