SDP:n Harakan lakialoite poistaisi Airbnb-vuokrauksen veroesteen

SDP:n eduskuntaryhmän valtiovarainvastaava Timo Harakka jätti tänään lakialoitteen, jolla helpotettaisiin oman asunnon lyhytaikaista vuokrausta esimerkiksi alustapalvelujen kautta.

”Nykyään oman asunnon myyntivoitot ovat verovapaita, kun asunnossa on asuttu yhtäjaksoisesti kaksi vuotta. Jos vuokraat asuntosi edes muutamaksi päiväksi, asumisehto katkeaa ja sen laskeminen aloitetaan alusta. Ehdotukseni poistaa tämän epäkohdan”, Harakka sanoo.

Lakialoitteessa esitetään verovapauden edellytykseksi, että asuntoa on käytetty omana tai perheen asuntona milloin tahansa yhteensä 730 päivän (kahden vuoden) ajan. Harakan mukaan muutoksella päivitettäisiin laki vastaamaan nykytodellisuutta.

Harakka toiveikas lakialoitteen läpimenosta

Harakan mukaan laki on vanhentunut. Airbnb:n kaltaiset alustat antavat mahdollisuuden asunnon helppoon vuokrauksen poissaolojen ajaksi. On väärin, jos alle kahden vuoden omistusaika pakottaa ihmiset vuokraamaan asuntojaan pimeästi.

”Verotus ei saa estää kehitystä, jolla tehostetaan asuntojen ja muiden resurssien käyttöä. Yhteiskäyttö on yksi vastaus ilmastohaasteeseen. Joustavuus helpottaisi myös tilapäisiä työn perässä muuttoja, kun ne eivät johtaisi verovapauden menetykseen”, Harakka sanoo.

Yleensä opposition tekemät lakialoitteet eivät johda muutoksiin. Tässä tapauksessa myös valtiovarainvaliokunnan verojaoston puheenjohtaja Esko Kiviranta (kesk.) piti Helsingin Sanomissa 5.7. tilannetta kohtuuttomana.

”Rohkenen toivoa, että valtiovarainvaliokunta tarttuu epäkohtaan ja korjaa lainsäädäntöä”, Harakka sanoo.