SDP:n Guzenina: Hoitajamitoituksen toteuttamiselle ei esteitä

Kansanedustaja, perustuslakivaliokunnan jäsen Maria Guzenina pitää erikoisena kokoomuksen kansanedustaja Antti Häkkäsen näkemystä siitä, että vanhuspalveluiden hoitajamitoitus olisi joutunut vastatuuleen.

– Kokoomus lietsoo nyt turhaan paniikkia asiassa. Jos kokoomus ei halua olla mukana rakentamassa parempaa vanhustenhoivaa, ei sitä olla siihen pakottamassa. Lain valmistelu etenee joko kokoomuksen kanssa tai ilman sitä. Kokoomuslaisten pitäisi vihdoinkin päättää kannattavatko he hoitajamitoitusta vai yrittävätkö edelleen heitellä kapuloita sen rattaisiin, sanoo Guzenina

Perustuslakivaliokunta sai viime viikon torstaina valmiiksi lausuntonsa vanhuspalveluiden henkilöstömitoitukseen. Siinä todetaan, että lakiehdotuksen siirtymäsäännöstä on täsmennettävä. Siitä on käytävä ilmi henkilöstömitoituksen määräytymisen perusteet ja sen aiheuttamien kustannusten korvattavuus valtionosuusjärjestelmän puitteissa myös siirtymäaikana.

– Perustuslakivaliokunta on tehnyt normaalia lakiesityksen arviointia, jonka pohjalta sosiaali- ja terveysvaliokunta nyt muokkaa esityksen hyväksyttävään muotoon. Hiottavaa esityksessä edelleen on, mutta toisin kuin kokoomuksen suunnasta nyt annetaan ymmärtää, estettä hoitajamitoituksen voimaanastumiselle syksyllä ei ole. Kyse ei ole dramaattisesta muutoksesta, se on täysin toteutettavissa ja myös toteutetaan, sanoo Guzenina.

Perustuslakivaliokunta antoi käytännössä kaksi realistista vaihtoehtoa hallitukselle toteutukselle. Mitoitus saatetaan voimaan joko heti tai porrastetusti. Nyt sosiaali- ja terveysvaliokunta päättää minkä vaihtoehdon mukaan edetään.

– Annetaan nyt sosiaali- ja terveysvaliokunnan tehdä työnsä. On hatunnoston paikka, että koronasta johtuvan poikkeusajan keskelläkin on pystytty edistämään tätä tärkeää lakia, jossa parannetaan ikäihmisten perusoikeuksia, Guzenina toteaa.

Guzenina oli itse ministerinä laittamassa alulle hoitajamitoituksen kirjaamista lakiin jo vuonna 2011.

– Ikäihmisemme ansaitsevat tämän uudistuksen. Hoitajamitoitus laitetaan nyt kuntoon, Guzenina painottaa.