SDP:n Gustafsson Vappuna: Nuorisotyöttömyyden radikaali vähentäminen hallitusohjelmaan

Sos.dem. eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja Jukka Gustafssonin mielestä yksi tärkeimmistä uuden hallituksen voimanponnistuksesta on nuorisotyöttömyyden radikaali vähentäminen.

– Lupauksemme nuorisotyöttömyyden nolla-toleranssista kumpuaa syvältä sielun syövereistä. Ei voi olla suurempaa inhimillisten ja yhteiskunnallisten resurssien tuhlausta, kuin antaa koulutuksesta valmistuneen nuoren jäädä lojumaan kuukausien, jopa vuosien mittaiseen työttömyysputkeen.

– Nuorisotyöttömyyden poistaminen on oltava uudessa hallitusohjelmassa ykkösasia, jos sosialidemokraatit ovat siinä mukana, Gustafsson vaatii.

– Työllisyysmäärärahoja on nostettava merkittävästi ja samalla kunnat, elinkeinoelämä ja työmarkkinajärjestöt on saatava mukaan työllistämistoimiin. Tarvitsemme Suomeen kunnianhimoisen ja hallitusohjelmavetoisen nuorten työllistämisohjelman – eräänlaisen ”Nuorisotupon”.

Oikeiston puheet eläkeiän pakkonostosta kuulostavat yhtä tyhmiltä kuin hölmöläissadun peitteenjatkaminen, jos Suomella on varaa pitää lähes 30 000 nuorta ilman työtä ja vuodessa yli 20 000 työikäistä jää ennenaikaiselle työkyvyttömyyseläkkeelle. Hölmöläistenkään peiton yläpäätä ei saatu jatkettua leikkaamalla siihen osaa alapäästä.

Nuorisotyöttömyyden kitkeminen on kansallinen haaste ja tehtävä, johon toivoisi mahdollisten hallituskumppanien – Kokoomuksen ja Perussuomalaisten – tarttuvan tosissaan kanssamme kiinni ja myöskin kaikilla käytettävissä olevilla työkaluilla, esittää Gustafsson.