SDP:n Gustafsson: Kuinka monta turhaa kuolemaa vielä tarvitaan?

SDP:n Gustafsson: Kuinka monta turhaa kuolemaa vielä tarvitaan?

SDP:n eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja Jukka Gustafsson on järkyttynyt Porvoon ampumatapauksesta. Hänestä hallituksen on viimeistään nyt nöyrryttävä ja muutettava välinpitämätön kantansa aselainsäädännön uudistamiseen. Gustafsson on itsekin tarkentanut kantaansa ja vaatii puoliautomaattisten käsiaseiden kieltämistä kokonaan. Hänestä asiassa on vitkuteltu vaarallisesti jo vuosikausia.

– Kaksi koulusurmaa ja Sellon katastrofi eivät herättäneet ministeri Holmlundia vakavaan tilanteeseen. Kuinka monta turhaa kuolemaa vielä tarvitaan, ennen kuin hallituksessa herätään siihen todellisuuteen, jossa suomalaiset elävät? Suomessa on noin neljännesmiljoona puoliautomaattiasetta. Määrä on valtava.

Gustafsson muistuttaa, että ns. Kauhajoki- lautakunta esitti puoliautomaattisten aseiden kieltämistä Suomessa, mutta hallitus ei kieltoa halunnut. Hän toteaa, että vaikka kyse olisi laittomasta aseesta ja yksistään aseiden kieltäminen ei kokonaan vakavia tapahtumia tietenkään estä, niin on se silti tehokkain yksittäinen keino tällaisten tapahtumien estämisessä.

– Ongelmista on keskusteltu riittävästi. Nyt tarvitaan poliittista johtajuutta. Mikä on pääministeri Kiviniemen viesti turvallisuudestaan huolestuneille kansalaisille? Jatketaanko Holmlundin ”antaa mennä” -aselinjalla vai halutaanko aidosti puuttua suomalaisen asekulttuurin ongelmiin?