SDP:n Gustafsson: Koulurauha on uusi työkalupakki opettajille

SDP:n kansanedustaja Jukka Gustafsson on tyytyväinen koulurauhapaketin etenemiseen. Gustafssonin opetusministerinä käynnistämä lakimuutospaketti muuttaa perus- ja toisen asteen opetusta koskevaan lainsäädäntöä ja tuo luokkiin oppimisrauhaa, osallistumista sekä opettajille paremmat välineet puuttua häiriökäyttäytymiseen.

– Ministeri Kiuru on tuonut ansiokkaasti kalkkiviivoille tämän erittäin tärkeän uudistustyön. Kyse ei ole kurista, vaan kouluyhteisön pelisääntöjen selventämisestä, oppilaiden mukaan ottamisesta ja koko koulussa työtään ja opintojaan suorittavien paremmasta viihtyvyydestä.  Suomalainen peruskoulu on ollut menestystarina. Meidän on pidettävä kiinni siitä, että se myös säilyy sellaisena. Yli neljässä viidestä peruskouluista tapahtui vuosina 2008 – 2009 oppituntien häirintää. Tarvitaankin ryhtiliike ja sen takaa työkalupakki opettajille.

Gustafsson korostaa erityisesti koulujen järjestyssääntöjen merkitystä. Niillä on mahdollisuus sitouttaa ja antaa oppilaille ja kodeille ääni.

– Pidän tärkeänä, että lain eduskuntakäsittelyssä vahvistetaan ja kirkastetaan koulussa yhdessä tehtävien järjestyssääntöjen merkitystä. Niiden suunnittelussa tulee olla mukana sekä opettajat, oppilaat että vanhemmat. Kun säännöt on luotu yhdessä, niihin sitoutuminen on helpompaa. Jokaisen on tunnettava oikeutensa ja velvollisuutensa.

Nyt käsiteltävä paketti tuo konkreettisia keinoja puuttua häiriökäyttäytymiseen, mutta ennen kaikkea sen tarkoitus on tuoda oppilaille mahdollisuuksia osallistua yhteiseen päätöksentekoon ja taata hyvinvointia.

– Koulu on paikka, jossa kohdataan ehkä ensimmäistä kertaa erilaisuutta, joudutaan toiminaan ryhmänä ja luovimaan oman ja muiden näkemysten aallokossa. Näillä eväillä tästä työstä tehdään helpompaa niin työtä ohjaavalle opettajalle, koulun henkilökunnalle ja oppilaille.