SDP:n Gustafsson: Kokoomus on rikkonut sivistyspolitiikan kehittämisilmapiirin

SDP:n kansanedustaja, entinen opetusministeri Jukka Gustafsson näkee, että kokoomuksen oppositiomainen toiminta on rikkonut sivistyspolitiikan kehittämisilmapiirin erityisesti tämän vaalikauden loppusuoralla.

– Esimerkiksi kun SDP:n tekemälle oppisopimuskoulutuksen kehittämistyölle yrittäjät ja elinkeinoelämä taputtivat käsiään, oli kokoomus mustasukkainen. Samoja sävyjä on ollut havaittavissa mm. myös varhaiskasvatuslain tiimoilta. – Koulutusasioissa kokoomus käyttäytyy ikään kuin ei olisi ollut mukana tekemässä näitä päätöksiä, Gustafsson sanoo.

Gustafsson muistuttaa, ettei säästöistä voi osoittaa syyttävällä sormella vain SDP:tä.  – Vain osa tehdyistä leikkauksista sovittiin hallitusohjelmaneuvotteluissa. Sen päälle on tullut vielä lisäsäästöjä, joista vastuun kantaa yhtä lailla Kokoomus ja muut hallituskumppanit, Gustafsson sanoo.

Viime aikoina tehdyillä toisen asteen koulutusmäärärahaleikkauksilla haetaan kevyempää hallintoa.  – Mielestäni säästöjen suuruusluokka on kohtuuton eikä lisää voida opetuksen ja sivistyksen sektorilta enää ottaa.  Sivistyspuolueena sosialidemokraatit vaativat, että säästöjen vaikutuksia seurataan tarkasti ja ryhdytään myös tarvittaessa korjaavien toimenpiteisiin, Gustafsson sanoo.

Lisätiedot, SDP:n kansanedustaja Jukka Gustafsson, p. 050 511 3038.