SDP:n Gustafsson ehdottaa sähköpyörien verovähennysoikeutta seniorikansalaisille

Kansanedustaja Jukka Gustafsson on jättänyt kirjallisen kysymyksen sähköpyörien verovähennysoikeudesta valtionverotuksessa yli 65-vuotiaille seniorikansalaisille.

Sähköpyörät ovat tulleet osaksi monen suomalaisen arkipäivää. Erilaisista fyysistä vaivoista ja vammoista kärsiville ihmisille sähköpyörä helpottaa liikkumista. Liikunta voi tulla tavaksi, jos valitsee lajin, josta pitää, väkisin ei mitään tule tehtyä pitkään. Pyöräily on mukavaa ja virkistävää, ja se parantaa kuntoa. Kuitenkin ikääntyessä ylämäet tuntuvat raskailta, mikä voi latistaa harrastuksen. Ikäihmisten liikunnalla voidaan hidastaa lihasvoiman vähenemistä/lihaskatoa, pitää yllä lihasvoimaa ja kestävyyttä ja lisätä hapenkulutusta eritoten kestävyysharjoittelulla, eli edistää hengitys- ja verenkiertoelimistösi aerobista kuntoa.

Kansanedustaja Gustafsson ehdottaa, että silloin kun yli 65-vuotias hankkii sähköavusteisen polkupyörän, sen hankintahinta tulisi voida vähentää valtionverotuksessa.

-Jos sähköpyörä maksaa esimerkiksi 2000 euroa, vähennys voisi olla 500 euroa vuodessa. Näin sähköpyörän hankintameno tulisi vähennettyä neljässä vuodessa.Verovähennys aktivoisi seniorikansalaisia jatkamaan liikuntaa, mikä omalta osaltaan taas vähentäisi ikääntymisen tuomia liikkumattomuuden aiheuttamia haittoja ja lisäisi ikäihmisten omatoimisuutta ja vähentäisi palvelutarpeita, Gustafsson sanoo.

-Liikunta ei estä vanhenemista, mutta liikunnalla voi vähentää ja hidastaa vanhenemisen tuomia muutoksia, pitää yllä tasapainotaitoa ja siten ennaltaehkäistä kaatumisien aiheuttamia murtumavammoja ja välttyä pitkiltä sairaalahoitojaksoilta. Ikäihmisten liikunta näkyy täten myös palvelutarpeen vähenemisenä, perustelee Gustafsson