SDP:n Filatov: Työttömyysturvasta aktiivinen sanssi-kortti

SDP:n kansanedustaja, entinen työministeri Tarja Filatov pitää tärkeänä, että pitkäaikaistyöttömiä voitaisiin tulevalla vaalikaudella työllistää työttömyyskorvauksella ja työehtosopimuksen mukaisella palkalla. Tämän tulisi sisältyä rakenteellisiin uudistuksiin tulevalla vaalikaudella.

– Tämä aktiivinen työttömyysturva hyödyttäisi niin pitkäaikaistyötöntä henkilöä kuin yhteiskuntaakin. Yhteiskunnalle tulee halvemmaksi se, että ihminen on työssä ja ansaitsee itse enemmän kuin että hän on kokonaan työttömänä ja tuen varassa. Tämän lisäksi pitää purkaa myös asumisen kustannuksiin liittyviä tuloloukkuja. Ihmiselle itselleen tietysti työllistymisen tulee olla työttömyyttä mielekkäämpää, Filatov toteaa.

– SDP:n puheenjohtaja Antti Rinne havainnollisti ajatusta seuraavasti: Yksinkertaistetaan, että työtehtävän palkka on 100 euroa ja työntekijä sivukuluineen maksaa työnantajalle kaikkiaan 130 euroa. Työttömyyskorvaus on noin 50 euroa. Jos työnantaja saa tämän työttömyyskorvauksen, 50 euroa, työntekijä maksaa työnantajalle kaikkiaan 80 euroa ja pitkäaikaistyötön saa silti täyden palkan 100 euroa.

Filatovin mukaan työmarkkinatilanteesta riippuu suuresti se, miten helppoa tai vaikeaa avoimille työmarkkinoille pääsy on. Nyt se on vaikeaa ja siksi yhteiskunnan tuen pitää olla vahvempaa.

Työllistyminen ei kuitenkaan ole kiinni yksin työllisyystilanteesta, koska dynaamisilla työmarkkinoilla kuolee ja syntyy jatkuvasti uutta työtä.

Tarpeellista hyvinvointia lisäävää työtä on loputon määrä markkinoiden tarjonnan ulkopuolella; pienimuotoista siivousta ja kotiapua, kaupassakäyntiä, pihatöitä, lastenkaitsemista. Työ on satunnaista eikä sille ole kaupallisia tarjoajia tai asiakkaiden maksukyky ei yllä markkinahintaiseen palveluun. Osa näistä markkinoiden ulkopuolisista tehtävistä hoituu naapuriavun kautta tai ikävä kyllä myös pimeillä työmarkkinoilla.

Työttömyysturvan aktiivikäyttö mahdollistaisi myös näiden tehtävien kautta työllistymisen.

SDP:n perjantaina julkaisemassa talouslinjauksessa korostettiin rakenteellisten uudistusten merkitystä sopeutuksen ja kasvutoimien ohessa talouden kuntoon saattamiseksi. Filatovin mukaan tämän aktiivisen työttömyysturvan tulee olla osa rakenneuudistuksia.