SDP:n Filatov: Työttömyysturvan euroistaminen tuo työtä ja säästöjä

SDP:n kansanedustaja Tarja Filatov pitää hallituksen päätöstä työttömyysturvan euroistamisesta merkittävänä rakenteellisena uudistuksena, jollaisia oppositiokin on toistuvasti hallitukselta tiukannut.

Uudistuksessa työttömyyspäivärahan edellytyksenä oleva ajallinen työssäoloehto muutetaan euromääräiseksi. Nykyisin päivärahan saamiseksi vaaditaan vähintään 18 tunnin työssäoloa viikossa työttömyyttä  edeltävän 26 viikon aikana. Vuoden 2023 alusta se määräytyy kuukausikohtaisen tulorajaehdon (844 euroa vuoden 2021 tasossa) kautta ja työssäoloehtoa voi kerryttää myös puolen kuukauden jaksoissa.

Valtiovarainministeriön laskelmien mukaan ajallisen ehdon muuttaminen euromääräseksi säästää 54 miljoonaa euroa ja tuottaa 1500 työllistä lisää.

– Ajallisen päivärahaehdon muuttaminen euromääräseksi kannustaa ottamaan vastaan myös lyhytaikaisia töitä. Se myös vähentää byrokratiaa ja lyhentää päivärahalle pääsyä, sillä tiedon saadaan kätevästi tulorekisteristä ilman erillisiä selvityksiä, Filatov sanoo.

Filatovin mukaan euroistaminen tukee työllisyyttä, yksinkertaistaa järjestelmää, mahdollistaa paremman ennakoinnin ja myös pääsyn osalle sellaisista työttömiä, joilla työssäoloehto ei täyty.

Työssäoloehtoa voi kerryttää myös puolen kuukauden jaksoissa, mikä tuo joustavuutta järjestelmään ja vähentää työttömyysturvamenoja.

– Lisäksi opintotuen tulorajan nykyinen väliaikainen korottaminen 50 prosentilla muutetaan pysyväksi, mikä parantaa osaavan työvoiman saatavuutta ja opiskelijoiden taloudellista asemaa, Filatov toteaa.