SDP:n Filatov: Työntekijöiden asemaa yrityksissä olisi vahvistettava lakiteitse

Työnantajien päätökset työehtosopimustoiminnan lopettamisesta ovat asettaneet suomalaisen sopimisen mallin vaakalaudalle, arvioi eduskunnan I varapuhemies Tarja Filatov (sd.). Kun työnantajaliitot yksi toisensa jälkeen vetäytyvät työehtosopimustoiminnasta, olisi työntekijöiden asemaa turvattava lainsäädännöllä.

Sunnuntaina Lempäälän sos. dem. kunnallisjärjestön 100-vuotisjuhlassa puhunut Filatov sanoo, että työnantajien pyrkimyksessä horjuttaa työehtosopimusjärjestelmää vaikuttaa olevan kyse ammattiyhdistysliikkeen heikentämisestä työpaikoilla.

– Voi kysyä: onko työnantajien toiminnan ideologisena tavoitteena vain isäntien määräysvallan systemaattinen kasvattaminen työpaikoilla?

Varapuhemies Filatov korostaa, että ay-liikkeessä työnantajien virittämä työmarkkinamyllerrys ja sen esiin nostamat kysymykset on otettava vakavasti.

– Kestävä tapa vastata työnantajien vyörytykseen lähtee järjestäytymisestä. Jos työnantaja pyrkii rajaamaan palkoista tai työehdoista sopimisen työnantajan ja työntekijän kaksinpuheluksi, ei ole vaikea arvata, kumpi osapuoli neuvottelussa on vahvemmalla.

Filatov arvelee, että paluuta laajoihin, kaikki alat kattaviin tupoihin tuskin on näköpiirissä.

– Jos liittotasonkin sopiminen käy vaikeaksi, tarvitsemmeko sopimiselle perälautoja lainsäädäntöön? Eikö nyt olisi juuri oikea aika virittää keskustelua esimerkiksi Ruotsin-mallin mukaisesta työntekijöiden myötämääräämisoikeudesta yrityksissä tai vaikkapa työntekijöiden tulkintaetuoikeudesta työriidoissa?

SAK:n Jarkko Eloranta ehdotti viikko sitten, että yleissitovuuden arvioinnissa luovuttaisiin prosenttitarkastelusta ja todettaisiin yleissitovuus alan edustavimman sopimuksen mukaan. Filatovin mukaan Elorannan avaus oli tärkeä, sillä niillä keskustelu voidaan johtaa oikeille urille: suomalaisen työntekijöiden oikeuksien puolustamiseen.