SDP:n Filatov: Työllisyyspalvelujen palveluketjujen on oltava toimivia – yhteistyötä tarvitaan

– Tuoreet työllisyysluvut ovat positiivista luettavaa. Lomautukset ovat vähentyneet ja nuorisotyöttömyys laskenut, työpaikkoja on ennätysmäärä tarjolla. Haastetta tuovat pitkäaikaistyöttömyyden kasvu ja rekrytointiongelmat, jotka uhkaavat muodostua kasvun esteeksi, sanoo Filatov.

Kansanedustaja Tarja Filatov puhui 23.11.2021 Vates-säätiön seminaarissa ”Työllisyyden kuntakokeilujen kautta pysyvään malliin – Kuntien ja kolmannen sektorin yhteistyö”.

– Työvoiman saatavuusongelmissa muun muassa digitaaliset palvelut on saatava paremmin palvelemaan kohtaanto-ongelman ratkaisua. Pohjoismainen työnhaun malli lisää henkilöstöresurssia työvoimapalveluihin, mutta ellemme samaan aikaan kykene parantamaan digitaalisia palveluita, työmarkkinoiden tarpeisiin on vaikea vastata, Filatov painottaa.

Hallituksen tavoitteena on siirtää työvoimapalvelut kuntiin alueille, minimissään 20.000 työllisen alueille. Tavoitteena on palvelurakenne, joka edistää parhaalla mahdollisella tavalla työntekijöiden nopeaa työllistymistä ja lisää työ- ja elinkeinopalvelujen tuottavuutta, saatavuutta, vaikuttavuutta ja monipuolisuutta.

– Työvoiman saatavuuden näkökulmasta on merkitystä sillä, että työllisyyspalvelut, kunnan koulutus- sekä elinkeinopalvelut ovat saman järjestäjän vastuulla, Filatov muistuttaa.

– Haasteelliseksi muodostuu se, että monelle pitkittyneestä työttömyydestä kärsivälle ihmisille tärkeät terveys- ja sosiaalipalvelut siirtyvät hyvinvointialueille eri järjestäjän vastuulle. Suomessa on OECD:n mukaan poikkeuksellisen paljon työttömiä työnhakijoita, jotka kokevat terveyden muodostuvan esteeksi työn löytymiselle, Filatov kertoo.

– Vastuualueiden siirto ei tuota tulosta, ellemme osaa siirtyä sujuvasti hallinnonrajojen yli. Palveluketjujen on oltava ehjiä ja toimivia, vaikka vastuullinen järjestäjätaho välissä vaihtuu, Filatov muistuttaa.

– Työllisyyspalveluista vastaavien alueiden on myös tehtävä kiinteästi yhteistyötä keskenään. Työvoiman liikkuvuutta tarvitaan enemmän koko maassa. Koronan mukanaan tuoma etätyö voi olla yksi ratkaisu liikkuvuuden tarpeisiin.