SDP:n Filatov: Työllisyyden kasvun vaikutus julkiseen talouteen riippuu merkittävästi työpaikkojen laadusta

29.1.2020

SDP:n kansanedustaja, valtiovarainvaliokunnan jäsen Tarja Filatov pitää talouspolitiikan arviointineuvoston tuoretta raporttia tärkeänä ja nostaa esille muutamia huomioita.

– Talouspolitiikan arviointineuvosto on oikeassa siinä, että julkisen talouden tasapainotavoitetta ei todennäköisesti tulla saavuttamaan ilman uusia finanssipoliittisia toimia tai nopeaa työllisyyden kasvua. Työllisyyskehitys on tässä avainasemassa. Hallituksella työllisyystoimien valmistelu on meneillään ja on tärkeää, että työ etenee aikataulun mukaisesti, korostaa Filatov.

Arviointineuvosto korostaa, että työllisyyden kasvun vaikutus julkiseen talouteen riippuu merkittävästi siitä, mikä on työpaikkojen laatu.

– Tästä olen yrittänyt nostaa keskustelua. On talouden kannalta aivan eri asia, jos ihmisellä on työtä vaikkapa 10 tuntia viikossa ja palkka matala tai jos ihminen työllistyy korkean tuottavuuden alalle ja tekee ehjän kokonaisen työviikon.

– Suomen kannattaa tehdä työtä sen eteen, että työpaikat ovat laadukkaita ihmisten elämän näkökulmasta ja taloudellisesti mahdollisimman tuottavia. Massatuotannolla ja palkkoja polkemalla emme pärjää. Meidän on tehtävä asioita fiksummin.

– Kuten arviointineuvosto toteaa, että julkisen talouden haasteet juontuvat pitkältä aikaväliltä ja ne tulivat hallitukselle annettuna, muistuttaa Filatov.

– Kestävyysvajeen umpeen kuromiseen tarvitaan hallituksen valmistelemia työllisyys- ja ja sote-uudistuksia. Lisäksi valmisteilla olevista tuottavuustoimista on apua. Kestävyysvaje on vakava haaste eikä sitä ole unohdettu.

– Mitä tulee hallituksen politiikan elvyttävyyteen, IMF totesi viime viikolla, että finanssipolitiikan linja tukee kasvua lähivuosina. Investoinnit mm. koulutukseen, TKI-, työllisyys- ja ilmastotoimiin ovat välttämättömiä ja lisäävät talouden kasvupotentiaalia tulevaisuudessa.

Jaa sosiaalisessa mediassa