SDP:n Filatov: Suomalaista sopimisen kulttuuria kunnioitettava

1.5.2022

Suomalaisilla työmarkkinoilla on puhaltanut viime aikoina yhtä navakasti kuin yleensä vappuna torilla, toteaa kansanedustaja Tarja Filatov 1.5.2022 Heinolan ja Orimattilan vappujuhlissa.

– Työehtosopimustoiminnan lopettaminen näyttäytyy strategiselta siirrolta, jolla pyritään nakertamaan ammattiyhdistysliikkeen toimintaedellytyksiä työpaikoilla ja lisäämään työnantajien määräysvaltaa, Filatov toteaa.

– Toivottavaa olisi, että työmarkkinoiden toimijat kykenisivät yhteistyössä vastaamaan työn ja työelämän tulevaisuuden haasteisiin – suomalaista sopimisen kulttuuria kunnioittaen. Sillä pitkällä tähtäimellä sopimisen tie tuottaa aina jatkuvaa vastakkainasettelua paremman lopputuloksen sekä työnantajille että työntekijöille, Filatov muistuttaa.

Elinkeinoelämän edustajien puheissa paikallisen sopimisen laajentamiseen on ladattu paljon toiveita siitä, että jatkossa palkoista ja työehdoista voitaisiin sopia vapaasti yritystasolla.

– Paikallisen sopimisen laajentaminen käy myös työntekijöille, kunhan kyse on aidosta sopimisesta. Sen edellytyksenä on tasapuolinen neuvotteluasetelma ja toimiva luottamusmiesjärjestelmä. Valitettavasti tuntuu siltä, että paikallisen sopimisen edistäminen näillä ehdoilla ei käy työnantajille, Filatov sanoo.

– On syytä myös miettiä, millä mallilla sopimisen mallia kehitetään. Miten turvataan julkisen puolen työvoiman saatavuus ja työn houkuttelevuus, Filatov tähdentää.

– Samoin on pohdittava sitä, mitä minimejä pitää viedä työlainsäädäntöön kaikkia toimialoja koskevina, jos nyt toimialakohtaisesti yleissitovilla sopimuksilla turvatut minimit rapautuvat, Filatov vaatii.