SDP:n Filatov: Sairaisiin kohdistuvia säästöjä ei saa tehdä pussi päässä

Hallituksen hyvinvoinnin ja terveyden kärkihanke on kannatettava, toteaa SDP:n kansanedustaja, työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan puheenjohtaja Tarja Filatov. Huolettavaa Filatovin mukaan kuitenkin on, että samaan aikaan hallitus leikkaa voimakkaasti terveyteen ja sairaudenhoitoon kuuluvia tukia. Filatov puhui asiasta Turun seudun reumayhdistyksen 60-vuotisjuhlassa sunnuntaina.

– On välttämätöntä, että terveydenhoitoon liittyvistä säästöistä tehdään vaikuttavuusarvio. Sairaisiin kohdistuvia isoja säästöjä ei voi tehdä pussi päässä. Leikkaukset uhkaavat nyt kasautua samoille ihmisille. Erityisen hankalaan asemaan joutuvat pitkäaikaissairaat ihmiset.

– Lääkekustannusten omavastuu kasvaa, matkakorvauksista leikataan, sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksut nousevat merkittävästi. Myös yksityisten lääkärikorvausten leikkaaminen vaikeuttaa maksuista selviämistä, Filatov kiteyttää.

Moni pitkäaikaissairas sinnittelee työelämässä ja antaa täyden työpanoksen sairaudestaan huolimatta. Filatov katsoo, että kohtuuttomiksi hallituksen suunnittelema sairauskarenssi muodostuu, kun sairaus vaatii käyttämään useita lääkkeitä, jotka heikentävät yleistä vastustuskykyä ja altistavat muille sairauksille tai sairaus vaatii useita hoitopäiviä.

– Monen kynnystä hakeutua työkyvyttömyyseläkkeelle madaltaa hallituksen suunnittelema sairauspäiväkarenssi, koska se tuo epävarmuutta toimentuloon. Suomessa ongelma ei ole lyhyet sairauspoissaolot, vaan pitkät sairauspoissaolot. Niihin voidaan vaikuttaa ennaltaehkäisyllä, oikea-aikaisella terveydenhoivalla ja kuntoutuksella.  Tämän vuoksi kuntoutuksen säästösuunnitelmat ovat myös huolestuttavia.

– Kuntoutus maksaa itsensä takaisin ja auttaa ihmisiä jaksamaan työelämässä. Vääristä paikoista säästäminen voi tulla sairaan kalliiksi, Filatov päättää.

Lisätietoja:

Tarja Filatov