SDP:n Filatov: Pitkäaikaistyöttömyyden ehkäisy vaatii lisätoimia

Tarja Filatov

Työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan puheenjohtaja, SDP:n kansanedustaja Tarja Filatov näkee, että Sipilän hallituksen työllisyyspolitiikan virheet näkyvät työ- ja elinkeinoministeriön ennusteessa. Suurin virhe on pitkäaikaistyöttömyyden hoidon laiminlyönti.

– ”Pitkäaikaistyöttömien osuus kaikista työttömistä ei ole koskaan ollut Suomessa niin suuri kuin nyt, yli 35 prosenttia, ja se jatkaa ennusteen mukaan kasvuaan tulevina vuosina. Ennusteen mukaan pitkäaikaistyöttömiä on tänä vuonna 125 000 eli 16 000 enemmän kuin viime vuonna.” Tämä ei ole opposition propagandaa, vaan suoraan ministeriön tiedotteesta. Lisää paukkuja erityisesti pitkäaikaistyöttömyyden helpottamiseen tarvitaan, Filatov lataa.

-Ennuste povaa työllisyyden hieman paranevan ja sen uutisen otan ilolla vastaan. Mutta yhtä tärkeää kuin työpaikkojen luominen on työttömistä huolehtiminen.

-Tämän päivän työttömät ovat huomisen työvoimaan, jos työttömyys pääsee pitkittymään ilman aktiivista apua kouluttautumiseen tai työkyvyn ylläpitämiseen, menetetään iso inhimillinen panos. Lisäksi syntyy iso pitkäkestoinen lasku.

Pitkäaikaistyöttömyys taitettava

Filatov toivoo, että hallitus kokoaa pikaisesti foorumin, jossa puututaan nimenomaan pitkittyvään työttömyyteen.

-Kolmannen sektorin järjestöjen välityömarkkinatoimijat ovat tässä oivallinen kumppani. Yhdessä järjestöjen ja ministeriöiden kanssa tulee rakentaa pitkäaikaistyöttömyyden taittamistoimet.

-Nyt hallitus toimii täysin päinvastoin. Välityömarkkinoiden resurssia ajetaan alas, vaikka se on toimiva väline pitkäaikaistyöttömyyden alentamiseksi ja ihmisten osallisuuden ja hyvinvoinnin lisäämiseksi. Ensi vuoden budjetissa järjestöjen työllistämispotentiaali tippuu viidennekseen nykyisestä!

– SDP on tarjonnut apua hallituksen kipuiluun työllistämisessä. Valmistelimme ja tarjosimme hallituksen käyttöön ohjelmamme pitkäaikaistyöttömyyden taittamiseksi.

Ohjelma toimiksi

SDP:n ohjelman pääkohdat kannattaa jatkojalostaa tositoimiksi.

– Työmarkkinatuesta tulee tehdä aktiivinen työllistämisraha, Rinteen mallin mukaisesti, jotta te-toimistojen resurssit saadaan työnvälitykseen.

– Kaikille kunnille tulee antaa mahdollisuus työllistää, ei vain kokeiluun valituille ja sakkomaksuista pitää luopua, jotta työllistämisen resurssi kunnissa kasvaa.

– Omaehtoiseen opiskeluun pääsyn kriteereitä tulee helpottaa. On aina parempi opiskella kuin olla pelkän työttömyysturvan varassa.

– Julkista hankintaosaamista tulee parantaa ja lisätä sosiaalisten ja työllistävien kriteerien käyttöä, jotta vaikeammin työllistyvillä on mahdollisuus työllistyä.

– Työttömien terveystarkastukset tulee ottaa osaksi sote-uudistusta.

– Kuntouttava työtoiminta tulee kohdentaa oikeille ihmisille ja kytkeä siihen kouluttautumismahdollisuus.

– Asiakaslähtöisiä sähköisiä palveluita tulee kehittää ja luoda laskuri, joka kertoo, kuinka paljon työstä ja kaikkien tulonsiirtojen yhteensovituksesta jää nettona käteen sekä luoda ”Tinder-työtreffit”, jotta työ ja tekijä kohtaavat paremmin.

– Työvoimapalvelut ja työllisyyspolitiikka tarvitsevat sukupuolivaikutusten arviointia, jotta osataan suunnata oikeat oikeille kohderyhmille. Nyt työllisyysaste vaihtelee eri sukupuolilla eri kohdissa elämänkaarta.

SDP:n esitti Lex Taipaletta, joka tuo inhimillisen ratkaisun poikkeuksellisen pitkään työttöminä olleille ja auttaa resurssipulassa.

-Esitys tuli eduskuntaan. Kiitos siitä.