SDP:n Filatov: Lastenkulttuuri mahdollistettava jokaiselle lapselle

– Jokaisella lapsella ja nuorella tulee olla mahdollisuus nähdä ja kokea teatteria ja muuta kulttuuria, muistuttaa kansanedustaja, Työväen Näyttämöiden Liiton puheenjohtaja Tarja Filatov. Hän avasi Kansainvälisen lasten teatteritapahtuman Kuulaksen tänään, 20.5.2022, Kouvolan Kuusankoskella.

– Lastenkulttuurin panostaminen on tulevaisuuteen uskomista ja sivistysyhteiskunnan rakentamista, Filatov sanoo.

– Taidekasvatuksessa lapsen omalla luovuudella on suuri merkitys. Ei riitä, että lapselle opetetaan taiteen tuntemusta tai tarjotaan muiden tuottamia taide-elämyksiä. Kun lapsi saa itse luoda taidetta, tuetaan erinomaisesti lapsen kasvua ja kehitystä, Filatov muistuttaa.

– Kulttuuriin liittyy myös osallistuva yhteisöllisyys, yhdessä tekemisen ja kokemisen piirre. Taide antaa välineitä ymmärtää ja käsitellä yhteiskuntaa, Filatov painottaa.

– Kulttuuriharrastus on usein nuorelle tärkeä elämän tukipilari. Teatteri voi eri kulttuurilajien yhteen sulattamona tarjota nuorelle sellaisia oivalluksen hetkiä, joita emme millään faktamäärällä pysty perustelemaan. Teatteri voi olla puhdasta viihdettä tai rankkaa yhteiskuntakritiikkiä, Filatov sanoo.

– Erityisesti pitkä korona-aika on aiheuttanut monelle nuorelle yksinäisyyden tunteen, jopa syrjäytymisen. Teatteri voi olla yksi kanava kuulua joukkoon joko harrastuksena tai katsomossa tehtynä oivalluksena, Filatov painottaa.

– Kulttuurin ja teatterin yhteiskunnallinen merkitys tuntuu aina vain tärkeämmältä. Taloutta ja tehokkuutta korostavassa yhteiskunnassa merkitys jää helposti talouden kovien tunnuslukujen varjoon. Teatteri tukee erinomaisesti ihmisten hyvinvointia ja jaksamista työelämässä, Filatov muistuttaa.