SDP:n Filatov: Lakeja säädetään hallituksen esitysten pohjalta eikä luonnoksiin sitoutuen

Pääministerin mukaan irtisanomislain synnyttämä vakava kiista vaatii tiedonantoa. Eduskunnan odotetaan siis ottavan kantaa asiaan, josta on olemassa ainoastaan hallituksen luonnosesitys jota hallitus on ilmoittanut edelleen muuttavansa.

– Tämä on uutta ja ihmeellistä poliittista kulttuuria. Eduskunnalle annetaan pääministerin tiedonanto, josta todennäköisesti seuraa luottamusäänestys sellaisesta laista, jota ei vielä edes ole eduskunnassa.Työllisyyskeskustelu on tervetullutta, mutta on epäselvää mihin tiedonannon tullessa oikeasti otetaan kantaa. Eduskunta säätää lakeja hallituksen lakiesitysten pohjalta eikä sitoudu asioihin pelkkien luonnosten perusteella, sanoo työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan puheenjohtaja, kansanedustaja Tarja Filatov.

– On selvää, että SDP haluaa ratkaisun ammattiyhdistysliikkeen ja hallituksen väliseen kiistaan. Lakkoon ei koskaan ryhdytä, siihen joudutaan. Ratkaisut syntyvät yleensä parhaiten istumalla yhteisen pöydän ääreen. Neuvotteluiden tyrehdyttyä viisas hallitus aloittaisi puhtaalta pöydältä ja lunastaisi kilpailukykysopimuksen yhteydessä antamansa yhteistyölupauksen. Ratkaisut syntyvät luottamuksen ilmapiirissä – eivät julkisuustempuilla, Filatov muistuttaa.