SDP:n Filatov: Kokoomuksen leikkauksilla on kova hinta

Kokoomus julkaisi tänään oman leikkauslistansa pääministeri Stubbin blogin kautta. Uskon, että moni toimittaja olisi mielellään esittänyt lisäkysymyksiä aika ylimalkaisesti esitetyistä miljardiluokan leikkauksista.

Kokoomus menee vaaleihin puolisammutetuin lyhdyin. Leikkauksien kokoluokka ja kohde kerrotaan, mutta leikkauksien vaikutuksista ihmisten arkeen ei hiiskuta sanallakaan. Kaikki ikävät asiat naamioidaan fantastisen retoriikan taakse.

Työnsä menettänyt työtön on jo nyt osallistunut talkoisiin kovalla hinnalla. Sitkeässä elää harha, että työllisyysaste nousee, kunhan ihmiset vain menevät töihin. Työttömyysturva kannattaisi poistaa kokonaan, jos työttömyys sillä poistuisi. Usein unohtuu, että työttömyysturvaa on jo lyhennetty ja leikattu. Jos linja jatkuu, niin asumistuki – ja toimeentulotukimenot vain kasvavat.

Työttömille ja erityisesti ikääntyneille työntekijöille kokoomuksen lista ei lupaa hyvää. Työttömyysputkesta luopuminen tiputtaa monet työuransa loppupuolella olevat toimeentulotuen varaan.  Työura ei pitene ilman työpaikkaa.

SDP:n mielestä oleellista on vahvistaa vientivetoista kasvua ja työllisyyttä sekä tukea työtöntä uuden työn löytämisessä ja siihen tarvittavan koulutuksen hankkimisessa. Kokoomuksen esittämä työttömyysturvan leikkaus tuo tuplarangaistuksen työpaikkansa menettäneille. Se lisää huolta, epävarmuutta ja toivottomuutta.