SDP:n Filatov: Kiinteistövero uudistuu reilummaksi

– Kiinteistöverouudistus korjaa verotusta vastaamaan paremmin kiinteistön todellista arvoa. Verotusarvot tulevat jatkossa nojaamaan oikeisiin kauppahintatietoihin. Lisäksi uudistus huomioi alueelliset erot rakennuskustannuksissa. Tämä tekee verosta oikeudenmukaisemman, SDP:n kansanedustaja, valtiovarainvaliokunnan jäsen Tarja Filatov sanoo.

– Uudistus on tarpeen, koska nykyjärjestelmä ei kohtele verovelvollisia tasapuolisesti. Eri kiinteistöjen, rakennustyyppien ja eri alueiden maapohjien verotusarvot eivät ole keskenään perustellussa suhteessa toisiinsa ja käypiin arvoihin. Nykytilanne ei kannusta kuntia tekemään kiinteistöjen arvoa nostavia investointeja infrastruktuuriin ja palveluihin, koska kunta ei hyödy investoinneista, Filatov jatkaa.

Filatovin mukaan uudistuksella ei ole lähtökohtaisesti vaikutusta kiinteistöveron määrään kunnissa. Uudistuksen tarkoituksena ei ole nostaa tai laskea verotusta.

– Veron määrä voi yksittäistapauksissa nousta tai laskea kiinteistön arvoarvion mukaan. Veron alennus on luonnollisesti tervetullut muutos veronmaksajalle. Korotustenkaan ei pitäisi olla kohtuuttomia, koska laissa on ns. jarrusääntö, joka estää liian nopean nousun, Filatov sanoo.

Pienituloisten asema on huomioitu uudistuksessa.

– Uudistus sisältää ns. jarrusäännön, joka estää liian nopean kiinteistöveron nousua yksittäistapauksissa. Myös esimerkiksi toimeentulotuki ottaa automaattisesti huomioon asumiskustannuksien nousun. Asumistukea on lisäksi tarkoitus uudistaa niin, että asuinpientalojen kiinteistövero huomioitaisiin asumistuessa, Filatov sanoo.

– Uudistus on rakentunut siten, että jatkossa verotusarvot pysyisivät ajan tasalla, koska ne päivittyisivät jatkuvasti. Näin verotusarvo vastaisi paremmin alueen hintatasoa ja rakentamiskustannuksia, Filatov sanoo.