SDP:n Filatov: Juuri nyt on syytä kiinnittää huomiota turvallisuuteen, toimeentuloon ja tasa-arvoon

6.6.2022

– Taloutemme sakkasi koronan vuoksi, mutta nousimme onneksi nopeasti. Nousussa auttoivat nopeat toimet koronan hillitsemiseksi ja yritysten tukeminen, toteaa kansanedustaja Tarja Filatov puhuessaan tänään Jokioisissa Wanhojen tovereiden tilaisuudessa.

Politiikassa on tärkeää, että osaamme ottaa oppia historiasta, olemme tuntosarvet herkkänä, että tunnistamme tämän päivän kipupisteet, katsomme riittävän kauas ja pidämme huolta tulevasta.

– Yövartijavaltio pitää huolta kovasta turvallisuudesta. Puolustuksesta, poliisista, rajaturvasta, vankiloista ja oikeuslaitoksesta. Voisi sanoa, että kyseessä on valtion minimi, pohtii Filatov.

– Suomi ei ole yövartijavaltio, vaan hyvinvointivaltio. Niinpä meillä kriisin tullen suojataan valtion minimiä ja yksilön hyvinvointia. Molempia, muistuttaa Filatov.

Filatovin mukaan valtiollisen turvallisuuden näkökulmasta on perusteltua suunnata lisäresurssia puolustusvoimille, rajaturvallisuuteen, kyberturvaan ja huoltovarmuuteen. Vihreää siirtymää energiapolitiikassa kiihdytetään sodan ja pakotteiden vuoksi, mutta myös maapallon tulevaisuuden vuoksi. Pääpaino on kuitenkin valtion toimivuudessa.

– Yksilön hyvinvoinnin turvaksi panostetaan lapsiin ja nuoriin varhaiskasvatuksessa ja koulussa. Korona jätti velkaa, jonka lapsemme maksavat kalliin inhimillisen hinnan, ellemme osaa tukea heitä kuromaan kiinni koronan jättämää koulutus- ja hyvinvointiaukkoa, Filatov painottaa.

Ruuan ja energian hinnannousu on tuntunut jokaisen kukkarossa. Nousu tuntuu erittäin kipeästi heidän kukkarossaan, joiden tuloista valtaosa menee ruokaan, asumiseen ja liikkumiseen.

– Hallitus päätti tukea köyhimpiä aikaistamalla Kela-indeksin korotusta elokuun alkuun. Alustavan arvion mukaan vaikutus esimerkiksi työttömyysturvan perusturvaan tai kansaneläkkeeseen on noin 18 – 30 euroa kuukaudessa. Korotus heijastuu myös eläketulovähennykseen niin, että pieni- ja keskituloisten eläkeläisten verotus kevenee, Filatov toteaa.