SDP:n Filatov: Julkista taloutta tulee vahvistaa oikeudenmukaisesti

-Julkista taloutta tulee vahvistaa ja velkaantumista pienentää oikeudenmukaisesti maksukyvyn mukaan. Epävarmana aikana suuret sosiaaliturvan leikkaukset loisivat toivottomuutta ja hyydyttäisivät kulutuskysyntää, sanoo kansanedustaja ja valtiovarainvaliokunnan kunta- ja terveysjaoston puheenjohtaja Tarja Filatov (sd).

SDP esitteli viime viikonloppuna talouspolitiikan linjaansa puoluevaltuuston kokouksen yhteydessä Lappeenrannassa. Sosialidemokraatit katsovat, että oikeudenmukainen tapa vahvistaa julkista taloutta rakentuu vahvan työllisyyspolitiikan, veropohjan vahvistamisen ja tarvittaessa menosopeutuksen varaan. Tätä myös valtiovarainvaliokunta painotti esimerkiksi julkisen talouden suunnitelman käsittelyn yhteydessä.

Leikkauksia ei ole viisasta kohdentaa hyvinvointivaltion ytimeen kuten koulutukseen, tutkimukseen tai sosiaaliturvaan, vaan nyt tulee pitää kaikki mukana ja samalla huolehtia kestävistä kasvun eväistä panostamalla osaavaan työvoimaan, koulutukseen ja tutkimukseen.

-Osaamispanokset auttavat vahvistamaan kilpailukykyämme ja nostamaan työn tuottavuutta, muistuttaa Filatov.

Oikeudenmukaisessa talouspolitiikassa ovat mukana aina menot ja tulot. Molemmat. Suomessa työtä verotetaan kovemmin kuin varallisuutta ja pääomia. Veropohjamme tiivistäminen toisi julkiselle taloudelle merkittävästi lisätuloja ilman, että verotus vaarantaisi kasvua. Kyse on ennen kaikkea oikeudenmukaisuudesta.

-Oppositiopuolue kokoomus on julkisuudessa peräänkuuluttanut miljardiluokan leikkauksia, mutta ei ole avannut niiden kohdentumista. Aiemmissa kokoomuksen linjauksissa leikkaukset ovat kohdistuneet voimakkaasti kaikkein köyhimmille, jotka jo nyt ovat vaikeuksissa hintojen noustessa. On selvää, että miljardien nopeat leikkaukset osuisivat hyvinvointivaltion kovaan ytimeen, Filatov muistuttaa.

-Nyt pitää huolehtia siitä, että emme itse lyhytnäköisillä leikkauksilla vaaranna osaamiseen perustuvaa kilpailukykyämme ja innovaatiopohjaamme tai aja ihmisiä köyhyyteen ja toivottomuuteen. Tämä ei ole oikeudenmukaista politiikkaa ja eikä vahvista talouttamme, Filatov päättää.