SDP:n Filatov: Ikäihmisten yksinäisyyttä ehkäistävä matalan kynnyksen kohtaamispaikoilla

– Jokainen tarvitsee sosiaalisia kontakteja. Ikääntyminen lisää usein yksinäisyyttä, kun toimintakyvyn muutokset voivat vaikuttaa jaksamiseen ja liikkumisen mahdollisuuksiin, toteaa kansanedustaja Tarja Filatov puhuessaan Hämeenlinnassa 26.9.2021 seniorikahvilan avajaisissa.

– Jokainen on joskus yksinäinen, mutta esimerkiksi ikäihmisten yksinäisyys voi olla ahdistavaa. Jos päivän ainoa elävä ihmiskontakti on vaikkapa ruokapalvelun ateriantuonti, voi miettiä, onko yksinolo muuttunut jo syväksi yksinäisyydeksi, Filatov miettii.

Korona-aika on ollut haastavaa monille ikäihmisille. Yksinäisyyden kokemus on yleistynyt esimerkiksi THL:n VANKO-tutkimuksen mukaan 22 prosentista 37 prosenttiin. Samassa tutkimuksessa yli puolet vastaajista kertoi tavanneensa korona-aikana läheisiään vähemmän tai ei lainkaan. Korona-aika on kaventanut myös ikääntyneiden harrastus- ja virkistysmahdollisuuksia.

– Kuntiin tarvitaan matalan kynnyksen kohtaamispaikkoja, jossa ikääntyneet voivat tavata toisiaan. Sosiaalisilla kontakteilla on iso merkitys muutenkin kuin vain yksinäisyyden ehkäisemisessä. Yksinäisyys kasvattaa monien sairauksien riskiä. Yksinäisyys aiheuttaa turvattomuutta ja masentuneisuutta. Sosiaaliset kontaktit ylläpitävät aivoterveyttä ja saattavat jopa pienentää muistisairauksiin sairastumista, Filatov painottaa.

– Yhteisille matalan kynnyksen kohtaamispaikoille on tarvetta. Korona on eristänyt ikäihmisiä kotiin ja harvoihin sosiaalisiin kontakteihin. Kaikki eivät ole tottuneet tai osaa olla kontaktissa somessa tai netin välityksellä, joten kasvokkaista kohtaamista tarvitaan, Filatov sanoo.

– On tärkeää, että jokainen voi olla sosiaalisesti aktiivinen ja pitää näin yllä toimintakykyään ja elämänlaatuaan, Filatov painottaa.

Hämeenlinnan Työväen yhdistys avasi seniorikahvilan Hämeenlinnan Reskalle 26.9.2021 lisätäkseen ikääntyneiden sosiaalisia kontakteja. Seniorikahvila on auki joka toinen maanantai.