Evästeasetukset

Välttämättömät evästeet

Nämä evästeet ovat välttämättömiä sivujemme teknisen toiminnan kannalta, eikä niitä voi kytkeä pois päältä. Toiminnalliset evästeet ovat keskeisiä esimerkiksi sivujemme selaamisen ja sivujemme ominaisuuksien käyttämisen kannalta.

Analytiikka

Nämä evästeet keräävät ainoastaan anonyymia tietoa siitä, kuinka sivujamme käytetään. Analytiikkaevästeiden avulla pystymme mittaamaan ja analysoimaan sivujemme toimintaa. Käytämme näitä evästeitä esimerkiksi tietääksemme, mikä sivujemme sisällöistä on suosittua sekä varmistaaksemme, että kävijät löytävät heille merkitykselliset sisällöt. Kaikki kerätyt tiedot ovat tilastollista aineistoa, eikä niistä voi tunnistaa henkilöitä. Voit kuitenkin halutessasi poistaa näiden evästeiden käytön milloin tahansa.

Kohdistus- ja mainosevästeet

Kohdennamme mainontaamme, jotta voimme tavoittaa SDP:n politiikasta kiinnostuneista ihmisiä mahdollisimman hyvin. Voimme käyttää näitä evästeitä esimerkiksi sinulle kohdennetun mainonnan täsmällisyyden ja kiinnostavuuden parantamiseen. Evästeitä voidaan käyttää myös sivujemme sisällön tekemiseksi sinua kiinnostavammaksi. Tietojen kerääminen perustuu selaimesi tai laitteesi yksilölliseen tunnistamiseen. Voit halutessasi poistaa näiden evästeiden käytön milloin tahansa.

SDP:n Filatov: EU-rahoituksen vipuvartta tulee hyödyntää pääradan kehittämishankkeissa

Ajankohtaista 14:36

Tarja Filatov: Miten hallitus aikoo varmistaa sen, että saamme EU-rahoitusta pääradan suunnitteluun vuoden 2020 haussa ja että pääradan hankkeiden toteutukseen tullaan hakemaan EU-rahoitusta ohjelmakaudella 2021-2027?

Kansanedustaja Tarja Filatov (sd.) toistaa vahvan kantansa pääradan investointitarpeen kiireellisyydestä. Filatov jätti eduskunnassa 11.2.2020 kirjallisen kysymyksen EU:n CEF-rahoituksen hakemisesta pääradan suunnitteluun ja investointeihin.

— Hallitus on kesäkuun lisätalousarviossa ja vuoden 2020 talousarviossa osoittanut raideliikenteen parantamiseen yhteensä 691 miljoonaa euroa, josta pääradalle 205 miljoonaa euroa. Tämän lisäksi Marinin hallitus on käynnistänyt suurten raidehankkeiden suunnitteluun tähtäävien hankeyhtiöiden valmistelut. Nämä ovat erittäin oleellisia panostuksia Suomen raideliikenteeseen ja erityisesti päärataväylälle, jonka liikennöinti kasvaa, mutta joka on erittäin häiriöherkkä ja matka-ajoiltaan ongelmallinen, toteaa Filatov.

— Kasvupaineiden keskellä tulee muistaa, että Suomessa valtiovallalla on viime kädessä vastuu viedä työllisyydelle ja elinkeinoelämälle tärkeät ratahankkeet loppuun saakka. Tähän ei EU-rahoituksenkaan vipuvoima itsessään tarjoa helppoja ratkaisuja, ja raideliikenteen luonnollinen monopoli rajoittaa yksityisten yhtiökumppanuuksien mahdollisuuksia, Filatov huomauttaa.

— Pääradalla on erityinen merkitys työssäkäynnin mahdollistajana. Lisäksi rata on merkityksellinen teollisuudelle—sillä kulkevat ihmiset ja tuotteet. Päärata on myös keskeinen osa syöttöliikennettä muille ratayhteyksille, Filatov jatkaa.

Filatovin mukaan liikennehallinnon edustajien puheenvuoroissa on aiemmin tullut esille, ettei Suomella olisi valmiutta hakea EU:n CEF-suunnittelurahoitusta nyt auki olevassa haussa. Viime päivänä on tosin saatu viitteitä siitä, että CEF-haku voitaisiin sittenkin toteuttaa pian.

— Pääradasta suurin osa on jo nyt kuitenkin sellaisessa vaiheessa, että suunnittelu, ja osin myös toteutus, voidaan käynnistää nopealla aikataululla. Pääradalla on esimerkiksi Pasila-Riihimäki 2. vaiheesta jo valmiit toteutuskelpoiset suunnitelmat, ja lähes kaikkialla muuallakin radan kehittämiselle on varaukset maakunta- ja kuntakaavoissa, Filatov huomauttaa kysymyksessään.

Filatovin kirjallisen kysymyksen ovat 12.2.2020 mennessä allekirjoittaneet kansanedustajat Mirka Soinikoski (vihr.), Päivi Räsänen (kd.), Johannes Koskinen (sd.) ja Timo Heinonen (kok.).