SDP:n Filatov: Digipalveluita on arvioitava tasa-arvon näkökulmasta

Digitaaliset teknologiat ovat muuttaneet elämäämme ja muuttavat yhä. Digi-palveluja tulee kehittää vahvoin tasa-arvosilmälasein, sanoo Kansanedustaja Tarja Filatov. Hän puhui Feministi- Akatemiassa Lahdessa.

– Algoritmit eivät ole neutraaleja, vaan noudattavat tekijöidensä arvoja, netissä häirintä ja väkivalta on sukupuolittunutta, Filatov muistuttaa.

Talouskasvusta jopa kaksi kolmasosaa syntyy kyvystä hyödyntää uutta teknologiaa. Naiset ovat jääneet digitalisaatiokehityksessä paitsioon.

– ICT-ala on miesvaltaista ja naisia on alan töissä ja koulutusohjelmissa vain pieni osa. Tämä ohjaa myös koko alan kehitystä, Filatov huomauttaa.

Digi on arkea. Moni lukee aamukahvin äärellä uutiset pädiltä tai puhelimesta. Vanhemmat pitävät yhteyttä lapsiinsa Whats upilla, työasiat hoidetaan Signalissa, somen kautta nähdään, mitä kavereille ja sukulaisille kuuluu. Synttäri- ja joululahjat tilataan verkkokaupasta, lääkäriaika varataan verkosta ja tarpeen tullen turvaudutaan etävastaanottoon.

– Reilu enemmistö ei ole kaikki. Noin kymmenen prosenttia suomalaisista elää ilman tietokonetta ja älypuhelinta, yli 40 prosenttia ei koskaan ole ostanut verkkokaupasta. Silti esimerkiksi pankin kanssa ei nykyisin enää pärjää ilman nettiä, Filatov muistuttaa.

Kansalaisilla tulee olla yhtäläiset mahdollisuudet, oikeudet, tiedot ja taidot päästä internetiin ja digitaalisiin palveluihin. Tasa- arvon on ulotuttava digipalveluiden saatavuuteen ja saavutettavuuteen.

Saatavuuteen kuuluu se, että ihmisillä on riittävät yhteydet, toimivat laitteet ja sovellukset sekä taloudelliset voimavarat niiden hankkimiseen. Miten toteutuu työttömän työnhaku, jos saldo on loppu tai nettiyhteys huono.

Saavutettavuuteen liittyy yhdenvertaisuus ja se, että erilaiset ihmiset kykenevät käyttämään palveluita. Palveluja tulee voida käyttää, vaikka käyttäjällä olisi kuulo- tai näkövamma, luki- ja oppimisvaikeus, muistihäiriö tai vaikkapa heikko suomen kielen taito.

Vaikka digitaalisuus yleistyy, arviolta yli miljoonan suomalaisen on yhä vaikeaa käyttää verkkopalveluja.

-Teknologian nopea kehittyminen edellyttää jatkuvaa uudistumista. Siksi digitaalisen tasa-arvon toteutumista on arvioitava säännöllisin väliajoin ja muistettava, että julkisissa palveluissa on kasvokkainen malli heille, jotka eivät digipalveluissa pärjää, Filatov päättää.