SDP:n Feldt-Ranta vastaa Räsäselle: pakolaisia kohdeltava yhdenvertaisesti

Sisäministeri Päivi Räsänen kertoi tänään haluavansa Suomeen ennen muuta kristittyjä pakolaisia kototutumissyistä. Toisena suosikkiryhmänä ministeri mainitsi vietnamilaiset. SDP:n kansanedustaja, hallintovaliokunnan varapuheenjohtaja Maarit Feldt-Ranta pitää tärkeänä, että jatkossakin Suomi kohtelee maailman hädänalaisia yhdenvertaisina riippumatta heidän etnisestä, uskonnollisesta tai muusta henkilökohtaisesta taustastaan. Tähän velvoittaa paitsi humaanius ja Suomen perinne pakolaiskysymyksissä, myös lakimme sekä kansainväliset sopimuksemme.

– Perustuslakimme lähtee siitä, että ihmisiä on kohdeltava yhdenvertaisesti. Olemme myös sitoutuneet YK:n pakolaissopimukseen, jonka mukaan pakolaisuus perustuu vainoon: ei esimerkiksi uskontoon tai ihonväriin. Sopimus sisältää myös syrjimiskiellon. Sen mukaan pakolaisia on kohdeltava yhdenvertaisesti rotuun, uskontoon tai alkuperämaahan katsomatta, Feldt-Ranta muistuttaa.

Feldt-Ranta kaipaa pakolaiskeskusteluun humaaniutta.

– ”Kohtele lähimmäistäsi kuten toivoisit itseäsi kohdeltavan” on aivan hyvä, humaani neuvo. Haluaisin uskoa ja toivon että jaamme tämän käsityksen ministeri Räsäsen kanssa, Feldt-Ranta lopettaa.