SDP:n Eveliina Heinäluoma: Työantajaleirin ulostulo työttömyyskorvauksesta on kellontarkkaa vaalipeliä

SDP:n kansanedustaja Eveliina Heinäluoma pitää työnantajapiirien esiin nostamaa työttömyyskorvauksen leikkausta kuin starttilaukauksena kevään eduskuntavaaleille. Heinäluoma viittaa Elinkeinoelämän valtuuskunta EVAn 20.9. julkaistuun analyysiin.

– Varma merkki vaalien lähestymisestä on se, että työnantajat iskevät työttömyyskorvauksen kimppuun. Nyt Kelalle ollaan siirtämässä myös työttömyyskassojen tehtävät. He ovat ideologisella ristiretkellä, jossa halutaan vaikeuttaa työntekijöiden ammatillista järjestäytymistä, lataa helsinkiläinen Heinäluoma.

– Tämä ”selvitys” näyttäytyy minulle vastaavana hankkeena kuin toissa kesän kampanja, jossa puuhattiin kaikkia työttömiä ansiosidonnaiselle päivärahalle ilman työttömyyskassan jäsenmaksua. Hienoahan se olisi, jos jäsenmaksut ja vakuuttamisen hoitaisi työnantajan ja työntekijän puolesta joku muu eli veronmaksaja. Realismi on vain aika kaukana, sanoo Heinäluoma.

– Käsitykseni on, että työttömyyskassat ovat selviytyneet hyvin tehtävästään, jopa koronan aikana tapahtuneiden laajojen lomautusten aikana. Epäselvää työnantajien avauksessa on, toimisiko työnhakuraha myös lomautuksiin – kun karenssipäivät esitetään nostettavaksi kymmeneen päivään, jatkaa Heinäluoma.

– Työttömyysturvan porrastaminen ja määrän leikkaus ovat takuuvarmaa työnantajapuolen jargonia, jota tarjotaan ihmetempuksi kaikkiin työmarkkinoiden ongelmiin. Mielenkiintoisempi kysymys on, löytyykö työnantajapuolelta ratkaisuja riittävään toimeentuloon, työssä kouluttautumiseen ja työssä jaksamiseen. Odotusarvo tuntuu olevan, että työpaikkaan kuin työpaikkaan on työttömän hypättävä, kun käsky käy ja vaikka työstä saatavalla palkalla ei toimeen tulisikaan, päättää Heinäluoma.

Heinäluoma muistuttaa, että ansiosidonnainen työttömyyskorvaus on myös yksi ainoista tulonsiirroista, jonka rahoittamiseen ottavat osaa valtion ja työntekijöiden lisäksi myös työantajat.