SDP:n Eveliina Heinäluoma: Synnytysten turvallisuudesta ei pidä tinkiä

Huoli synnytysten turvallisuudesta jatkuu HUS:in synnytyssairaaloiden osalta. Kätilöt ovat viestittäneet, että kiire vaarantaa synnytysten turvallisuuden. Suurimmassa osassa vuoroja työt saadaan tehtyä hyvin, mutta tämä ei riitä.

– On selvää, että jokainen vuoro tulee voida suorittaa hyvin. Tämä luo turvaa ja uskoa järjestelmään niin hoitohenkilökunnalle kuin perheille. Työn kuormituksen ja kiireen pitkittyessä moni alan ammattilainen hakeutuu muualle ja tämä puolestaan vaikeuttaa tilannetta entisestään. Tilanne edellyttää HUS:lta nopeita ratkaisuja, sanoo SDP:n kansanedustaja ja Helsingin valtuustoryhmän puheenjohtaja Eveliina Heinäluoma.

HUS on ottanut henkilöstön huomioinnissa joitakin askeleita eteenpäin. Sairaanhoitopiiri tuki pääsiäisen aikaan henkilöstöään, joka jousti lomistaan ja varautui pääsisäiskiireisiin rahallisella kertakorvauksella.

– Tämä on hyvä alku, mutta lisätoimia tarvitaan. Minulle tulleissa yhteydenotoissa kätilöt kertovat, ettei heille pystytä tosiasiassa takaamaan tulevana kesänä riittävän pitkää, yhtäjaksoista lomaa. Tämä on kuin polttaisi kynttilää sen molemmista päistä. Ensin tehdään ylitöitä ja sen jälkeen palautuminenkin jää loman pätkimisen takia liian lyhyeksi.

HUS:n valtuuston varapuheenjohtaja Maija Anttila (sd.) jätti maaliskuun sairaanhoitopiirin valtuustossa aloitteen, jossa hallitusta pyydettiin valmistelemaan lyhyen ja pitkän aikavälin henkilöstö- ja palkkapoliittinen ohjelma. SDP:n valtuustoryhmä HUS:ssa on lisäksi kantanut koko kuluvan kauden ajan huolta potilaiden hyvän hoidon edellytyksistä, henkilöstön saatavuudesta ja riittävyydestä sekä heidän jaksamisestaan ja osaamisestaan.

Näistä asioista valtuustoryhmä olisi huolehtinut niillä 200 miljoonalla eurolla, jotka palautettiin kahtena vuonna ylijääminä takaisin kunnille. SDP:n ryhmän esitys 200 miljoonan euron käyttämisestä HUS:in palvelujen parantamiseen ei saanut riittävää kannatusta valtuustossa. Jos valtuusto olisi kuunnellut henkilöstön viestejä samalla herkkyydellä kuin SDP:n ryhmä, emme todennäköisesti olisi yhtä pahassa tilanteessa.

– Nyt olisi aika ja paikka parantaa henkilöstöpolitiikkaa HUS:ssa SDP:n esittämällä tavalla. Toivon vahvasti, että nykyinen tilanne saa myös vihreät ja kokoomuksen heräämään kätilöiden huoleen. On äärimmäisen tärkeää, että HUS varmistaa jatkossa paremmin henkilöstön jaksamisen ja riittävyyden etenkin synnytystoiminnassa, päättää Eveliina Heinäluoma.