SDP:n Eveliina Heinäluoma: Oikeusvaltioperiaate oltava mukana elvytyspaketissa

Eurooppa-johtajat kokoontuvat 17.-18.7. päättämään laajasta Eurooppaa koskevasta elvytyspaketista. Pääministeri Sanna Marin edustaa Suomea Eurooppa-neuvoston ylimääräisessä kokouksessa Brysselissä.

Neuvottelujen pohjana on Eurooppa-neuvoston puheenjohtaja Michelin ehdotus elpymiskokonaisuudeksi.

”On myös Suomen etu, että koko Eurooppa elpyy, sillä Suomen viennistä 60 % suuntautuu EU-maihin. Koronaviruksen talousvaikutusten lieventämiseksi onkin kansallisten elvytystoimien lisäksi käytettävä myös EU:n yhteisiä toimia. Ehdotettuun tukipakettiin on kuitenkin Suomen näkökulmasta tultava olennaisia muutoksia, kuten lainan suurempi osuus, jotta se olisi hyväksyttävissä”, kansanedustaja ja suuren valiokunnan jäsen Eveliina Heinäluoma (sd.) huomauttaa

Heinäluoma painottaa, että oikeusvaltioperiaatteen kunnioittaminen on unionin keskeisiä periaatteita ja on tärkeää, että myös oikeusvaltioperiaate otetaan huomioon elvytystoimien rahoituksessa.

”Kun jaetaan satojen miljardien eurojen edestä elvytystukea, on aivan keskeistä, että voidaan luottaa siihen, että rahat päätyvät tukea tarvitseville, eikä korruptioon tai väärinkäytöksiin. Siksi rahoituksen jaosta päätettäessä tulee olla mukana vaatimus oikeusvaltioperiaatteen kunnioittamisesta”, Heinäluoma huomauttaa.