SDP:n Eveliina Heinäluoma: Miksi kokoomus torppaa paikalliset ratkaisut ihmisten auttamiseksi sähkön hintakriisissä?

13.12.2022

Kansanedustaja ja Helsingin valtuuston demariryhmän puheenjohtaja Eveliina Heinäluoma painottaa, että nyt tarvitaan nopeita ratkaisuja, jotka auttavat ihmisten hätää sähkön hintakriisin keskellä ja alentavat sähkön hintaa. Kaikkein nopein työkalu olisi kuntaomisteisten sähköyhtiöiden tarjoamat paikalliset sopimukset, jotka voidaan ottaa käyttöön nopeasti.

Heinäluoma hämmästeleekin, mikseivät kokoomuslaiset paikallispäättäjät ole olleet valmiita auttamaan kuluttajia toimilla, jotka ovat heidän omassa päätösvallassaan.

– Itse olen esittänyt jo syyskuussa, että kuntaomisteisten sähköyhtiöiden, kuten Helenin tulisi alentaa hintoja kohtuulliselle tasolle ja leikata voittojaan. Helsingin kokoomuksessa tämä ehdotus kuitenkin tyrmättiin heti ensikättelyssä. Olen myös esittänyt, että Fingridin yhtiöille antamat alennukset verkkomaksuista tulisi siirtää täysimääräisesti kuluttajien hyväksi.

– Olisiko kokoomus tähän valmis ja onko kokoomus nyt ihmisten hädän lisääntyessä valmis tarkastelemaan aiempaa kielteistä kantaansa Helenin osingonjaon käyttämiseen helpottamaan helsinkiläisten ahdinkoa?

Heinäluoma myös muistuttaa, että kokoomuksen Heikki Vestmanin esittämä sähkömarkkinamallin muutos olisi pitkän aikavälin uudistus.

– Heikki Vestmanin ja kokoomuksen avauksesta uutisoitiin näyttävästi, ja monelle jäi käsitys, että esitetystä sähkön huippuhintoja leikkaavasta mallista olisi apua nyt käsillä olevaan kriisiin, jos vain Marinin hallitus reagoisi. Näinhän asia ei missään tapauksessa ole, sillä Suomen hallituksella ei ole määräysvaltaa sähköpörssin hintamekanismin, vaan asia vaatii EU-tasoista päätöksentekoa, Heinäluoma toteaa.

Pääministeri Marin on aiemmin julkisesti ilmoittanut, että Suomi on valmis edistämään kaikkia sellaisia malleja, joilla olisi mahdollista korjata eurooppalaisilla sähkömarkkinoilla vallitsevaa häiriötilaa kuluttajien kannalta parempaan ja reilumpaan suuntaan.