SDP:n Eveliina Heinäluoma: Kulttuurin tukijärjestelmän uudistamista selvitetään

Eveliina Heinäluoma

Hallitus on linjannut tänään vuoden ensimmäisestä lisätalousarviosta. Sen yhteydessä päätettiin selvittää mahdollisia tulevaisuuden poikkeustilanteita varten, miten voitaisiin toteuttaa kulttuurialan ammattilaisten tulonmenetyksiä kompensoiva tulonsiirtomallinen tukijärjestelmä.

– Tämä olisi äärimmäisen tarpeellinen uudistus. Koronapandemia on osoittanut, että emme yhteiskuntana ole pystyneet vastaamaan riittävän nopeasti kulttuurialan moninaisiin tarpeisiin pandemiarajoitusten osuessa alan toimintaan kipeästi. Tähän tarvitaan muutos, kansanedustaja Eveliina Heinäluoma painottaa.

Luvatun mukaisesti hallitus myös tukee vuoden vaihteen koronavirusrajoituksista kärsineitä yhteiskunnan eri toimijoita erilaisten tukien muodossa. Opetus- ja kulttuuriministeriölle ehdotetaan yhteensä noin 28 miljoonan euron lisämäärärahaa kulttuuri- ja taidelaitoksille sekä kulttuurialan yhteisöille maksettaviin korona-avustuksiin. Lisäksi taiteen edistämiskeskukselle ehdotetaan noin 34 miljoonan euron lisämäärärahaa taiteen ja kulttuurin alan yksilöille, yksinyrittäjille ja toiminimille.

– Kyseessä on tärkeä tuki kulttuuri- ja liikuntatoimijoille tähän haastavaan vaiheeseen. Tuella turvataan alojen selviytymistä viimeisimmän rajoitusajanjakson yli, sanoo Eveliina Heinäluoma.

Koronavirusrajoituksista ollaan luopumassa nopealla aikataululla. Uutinen on etenkin kulttuuritoimijoiden kannalta erittäin tervetullut. Silti tilannetta varjostavat suuret tartuntamäärät ja omikronin aiheuttamat nopeat muutokset tautitilanteessa ja rajoituksissa.

– Kulttuuriala tarvitsee näkymän ja riittävästi järjestelyaikaa kesää kohti suunnatessamme. Olisi järkevää, että viime kesän tapaisesta tapahtumatakuusta tehtäisiin päätös hyvissä ajoin ennen kesän suuria tapahtumia. Näin tapahtumien järjestäjien suuri huoli taloudellisista kustannuksista tautitilanteen muuttuessa vähenisi, linjaa Eveliina Heinäluoma.