SDP:n Eveliina Heinäluoma: Kokoomusvaihtoehto lupaa kylmää kyytiä sadoille tuhansille suomalaisille

– Kokoomuksen ehdottamat uudet leikkaukset tietävät kylmää kyytiä sadoille tuhansille suomalaisille, sanoo kansanedustaja, SDP:n talouspoliittisen työryhmän jäsen Eveliina Heinäluoma.

Kokoomuksen julkistamien uusien työllisyyslinjausten rinnalla puolue ehdottaa myös rajuja leikkauksia ansiosidonnaiseen työttömyysturvaan ja kaikkien heikoimmassa asemassa olevien toimeentulotukeen.

Heinäluoma huomauttaa, että aikoinaan Osmo Soininvaaran ideoimaa leikkausta toimeentulotukeen kokeiltiin 20 vuotta sitten. Sillä ei kuitenkaan ollut luvattuja kannustinvaikutuksia ja se onneksi päätettiin perua kokoomuksen ollessa oppositiossa.

– Kokoomuksen talouslinja horjuu muutoinkin. Oltuaan ensin huolissaan velkaantumisesta kokoomus ehdottaa nyt miljardiluokan veronkevennyksiä, jotka tulisivat rahoitetuksi lisävelalla.

Heinäluoman mukaan on ristiriitaista, että kokoomus ehdottaa jättimäistä kevennystä verotukseen, kun samaan aikaan puolue syyttää hallitusta holtittomasta rahankäytöstä. Johdonmukaisuus on tästä entisen valtiovarainministerin ehdotuksesta kaukana.