SDP:n Eveliina Heinäluoma: Kokoomuksen ja keskustan ehdotus märkä rätti matalapalkka-alojen työntekijöille

Kansanedustajat Elina Valtonen (kok.) ja Jouni Ovaska (kesk.) ovat tänään vaatineet tiedotteessaan saatavuusharkinnan poistoa. Kansanedustaja Heinäluoma torjuu suomalaisia työmarkkinoita romuttavan ehdotuksen.

– Tämä ehdotus on märkä rätti suomalaisille matalapalkka-alojen työntekijöille. Onko palkkojen halpuutus todella kokoomuksen ja keskustan vastaus 1 800 euroa kuukaudessa tienaavalle ravintola-alan työntekijälle? Suomi tarvitsee kansainvälisiä osaajia, mutta työperäisen maahanmuuton tulee lähtökohtaisesti kohdistua työvoimapulasta kärsiviin aloihin. Tällä tavoitteella ei ole mitään tekemistä saatavuusharkinnan kanssa, toteaa Heinäluoma.

Saatavuusharkinta on tärkeä suomalaisen työelämän turvaelementti, jolla varmistetaan, että ulkomaalaisen työntekijän palkkaus ja muut työehdot ovat lain mukaiset. Jo nyt kaikki työvoimapula-ammateiksi laskettavat ammattialat on vapautettu saatavuusharkinnasta. Saatavuusharkinta ei siis estä palkkaamasta ulkomaalaisia, mikäli kyseessä on aito työvoimapula. Vain sellaisten ammattialojen kohdalla, joilla on huomattavasti enemmän työttömiä työnhakijoita kuin avoimia paikkoja, noudatetaan saatavuusharkintaa.

Kansanedustaja muistuttaa Ruotsin esimerkistä, joka on ainoana EU-maana luopunut saatavuusharkinnasta. Sen aiheuttamat huonot seuraukset näkyvät Ruotsissa selvästi mm. harmaan talouden rehottamisena, työlupien kaupitteluna ja työntekijöinä, joita on otettu työvoiman ylitarjonnasta kärsiville matalapalkka-aloille.

– Valtoselta ja Ovaskalta on myös jäänyt huomaamatta Ruotsin kokoomuksen suunnanmuutos. Jopa Ruotsissa kokoomus on ilmoittanut haluavansa lopettaa työperäisen maahanmuuton niille matalapalkka-aloille, joissa ansiot ovat vähemmän kuin ruotsalaisten mediaanipalkka eli noin 3 100 euroa kuukaudessa. Suunnanmuutos on seurausta laajoista yhteiskunnallisista ongelmista, jotka ovat seuranneet saatavuusharkinnan poistosta Ruotsissa.

Suomessa on jo nyt kahdet työmarkkinat ja ulkomaisten työntekijöiden alipalkkaus näkyy tilastoissa. Ihmiskaupparikosten tutkinta ja tuomioistuimissa ihmiskauppana käsiteltyjen asioiden määrä on viime vuosina lisääntynyt Suomessa – nyt suurin osa hädässä olevista on työperäisen maahanmuuton hyväksikäytön uhreja.

– Ihmettelen myös tämän avauksen ajankohtaa. Sen sijaan, että pyrkisimme parantamaan pienipalkkaisten alojen tilannetta, kokoomus ja keskusta käynnistäisivät suomalaisen työelämän halpuutuspäivät saatavuusharkinnan poistolla.