SDP:n Eveliina Heinäluoma: Keskusta pääkaupunkiseudun ryöstöretkellä

Keskusta on suuntaamassa suurten kaupunkien ryöstöretkelle. Puolue tahtoo romuttaa suurten kaupunkien MAL-sopimukset hallitusohjelman vastaisesti. Puolue ehdottaa tilalle maakuntien sopimuksia, joista muodostuisi kansallinen ilmastosopimus. Keskusta haluaa runnoa massiivisen rakenneuudistuksen läpi vielä tämän hallituskauden aikana.

– Keskustan ehdotus on pöyristyttävä. Alueiden kehittäminen on aina pitkäjänteistä ja ennakoivaa työtä. MAL-sopimusjärjestelmän romuttaminen muutamassa vuodessa sotii täysin tätä periaatetta vastaan. Alueiden täytyy voida luottaa siihen, että järjestelmän perusta on vakaa, painottaa Heinäluoma.

Lisäksi ehdotus poikkeaa räikeästi yhdessä sovitusta hallitusohjelmakirjauksesta. Sen mukaan valtion ja suurten kaupunkiseutujen kumppanuutta jatketaan ja niiden sitovuutta vahvistetaan. MAL-sopimukset ovat kaupungeille tärkeitä työkaluja riittävän asuntorakentamisen varmistamisen, ilmastonmuutoksen torjunnan sekä joukkoliikenteeseensä panostamisen kannalta.

– MAL-sopimukset ovatkin nykyisessä muodossaan paljon keskustan ehdotusta tehokkaampi ilmastopolitiikan väline. Hyvää ei kannata korjata rikkinäiseksi, huomauttaa Heinäluoma.

Vasta julkaistu IPCC:n raportti ilmastonmuutoksen tilasta on vakava ja siihen tulee vastata. Keskustan heitto ei todennäköisesti edistäisi hyvää kehitystä, vaan vaikutukset päästöihin olisivat negatiiviset. Puheenjohtaja Saarikko itsekin sanoo, että suurin osa päästöistä syntyy kaupungeissa. Miksi MAL-sopimusten rahat tulisi siis ohjata kaupunkien sijaan maakuntiin?

Maakunnissa ja kaupunkiseuduilla tehtäviä ilmastotoimia on turha asetella keskustan tavoin vastakkain. Kestävä yhteiskuntarakenne saavutetaan paikallisen tason tehokkaalla yhteistyöllä siellä, missä ihmiset asuvat ja liikkuvat.

– Ihmettelenkin, miksi keskusta haluaa tieten tahtoen toimia hallitusohjelman vastaisesti? Olemme sitoutuneet ilmastonmuutoksen torjuntaan niin, ettei alueita aseteta napit vastakkain. Tällä linjalla on syytä edetä vastedeskin, päättää Eveliina Heinäluoma.