SDP:n Eveliina Heinäluoma jätti hallitukselle kirjallisen kysymyksen Uudenmaan sote-palveluiden rahoituksen turvaamisesta

Sote-uudistuksen rahoitusmalli on herättänyt huolta suunnitellun rahamäärän riittävyydestä Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin (HUS) vastuisiin. HUS:in toimitusjohtaja Juha Tuomisen mukaan (HS 7.10.) nykyinen rahoitusmalli pudottaisi Uudenmaan rahoitusta 400 miljoonalla eurolla vuoteen 2029 mennessä. Rahoitusleikkaus uhkaisi palveluiden laatua ja mahdollisesti pidentäisi asiakkaiden jonotusaikoja.

– Nämä ovat kovia väitteitä ja siksi on mielestäni tärkeää, että hallitukselle annetaan myös mahdollisuus vastata väittämiin. Tästä syystä olen jättänyt Uudenmaan sote-rahoitusta koskevan kirjallisen kysymyksen vastaavalle ministerille, helsinkiläinen kansanedustaja Eveliina Heinäluoma (sd.) kertoo.

Sote-uudistuksen rahoitusmalli perustuu THL:n valmistelemiin kertoimiin, jotka pohjautuvat kansalaisten sosiaali- ja terveydenhuollon palvelutarpeeseen. Mallin mukaisesti uusmaalaiset tarvitsevat nykyistä vähemmän hoitoa ja sen vuoksi Uusimaa saisi vähemmän rahoitusta. 400 miljoonan euron vähennys johtaisi siihen, että HUS:in henkilötyövuosia olisi vähennettävä 1500 edestä ja muualla Uudellamaalla yli kaksi kertaa enemmän.

– Sote-uudistusta on valmisteltu ihmisen peruspalvelut ja ennaltaehkäisy edellä. Tavoitteena on nopeuttaa hoitoon pääsyä ja vastata maamme väestökehityksen haasteisiin. Nämä ovat tärkeitä tavoitteita, joiden tulee olla mahdollista myös maamme kasvun veturina toimivalla alueella. Vaikka keski-ikä ja palvelun tarve ovatkin Uudellamaalla muusta maasta poikkeavia, emme voi joutua tilanteeseen, jossa palveluiden saatavuus vaarantuu alueellamme, painottaa Eveliina Heinäluoma.