SDP:n Eveliina Heinäluoma iloitsee: Kulttuuritoimijoille kaivattu kädenojennus

Kulttuuri- ja tapahtuma ala-on elänyt koronan vuoksi pitkään ahdingossa. Toimijat ovat viestineet, etteivät suunnitellut ja tehdyt tukitoimet ole olleet riittäviä varmistamaan alalla työskentelevien selviämisen kriisistä.

Hallitus on ottanut nämä viestit huomioon ja esittää nyt kulttuuritoimijoille 212 miljoonan euron suuruista tukipakettia. Paketissa erityistä huomiota on kiinnitetty alan moninaisuuteen ja monenlaisiin työnteon muotoihin. Nyt huomioidaan niin keikkatyöläiset, freelancerit, yksinyrittäjät, toiminimellä toimijat ja festivaalien sekä tapahtumien järjestäjät. Paketti koostuu tapahtumatakuusta sekä OKM:n tukikokonaisuudesta, joka koostuu apurahoista ja kulttuurialan toimijoille myönnettävistä avustuksista.

– Olen kulttuuri- ja tapahtuma-alan toimijoiden puolesta iloinen tästä tukipaketista. SDP on pitänyt tilanteen korjaamista vahvasti esillä – on tärkeää, että kulttuuritoimijoita ei päästetä putoamaan koronarotkoon. Siksi myös suunnitelmat tapahtuma-alan vaiheittaisesta avaamisesta terveysturvallisesti ovat tärkeitä. Kulttuuri- ja taideala osaa toimia vastuullisesti varmistaen yleisön ja työntekijöiden turvallisuuden, painottaa kansanedustaja Eveliina Heinäluoma.

Aikaisemmat päätökset tuoneet osalle helpotusta

Tämän lisäksi hallitus on tänä vuonna myöntänyt toisessa lisätalousarviossaan 15 miljoonaa euroa freelance-apurahoihin ja 5 miljoonaa euroa elokuvasäätiölle. Lisäksi tapahtumatakuu on jo ollut valmisteilla työ- ja elinkeinoministeriöstä.

– Nämä toimet ovat olleet kannatettavia ja hyviä. Haasteena on ollut kuitenkin kulttuuri- ja tapahtuma-alan tarpeiden kokonaiskuvan hahmottaminen. Tapahtumatakuu ei esimerkiksi festivaalitoimijoiden mukaan toimi riittävällä tavalla taide- ja kulttuurifestivaalien koronatappioiden kattamiseksi. Siksi nyt esitetty lisätukipaketti on erittäin kannatettava ja tervetullut. Viime vuonna OKM:n 9,6 miljoonan euron suuruinen määräraha festivaalien koronatappiohin pelasti alan konkursseilta, taustoittaa Heinäluoma.

– Akuuttien toimien rinnalla on syytä katsoa myös tulevaisuuteen. Alan rahoitus on turvattava epävarmoista ajoista huolimatta. Tästä syystä hallitus perustaa kulttuuripoliittisia asioita käsittelevän työryhmän, joka seuraa kulttuuripoliittisten asioiden valmistelua ja toimeenpanoa. Työryhmätyössä on mukana kolme ministeriötä. Tehtävänä on koordinoida ja seurata koronatukien ohjautumista, päättää Heinäluoma.