SDP:n Eveliina Heinäluoma: Hintojen vedätys pantava lailla kuriin

10.2.2021

Sdp:n kansanedustajan Eveliina Heinäluoman mielestä on pöyristyttävää, että kuusi merkittävää isännöintiyhtiötä ja niiden edunvalvoja Isännöintiliitto ovat yrittäneet keskinäisellä sopimuksella vedättää isännöinnin hintoja ylöspäin asukkaiden tappioksi.

Kilpailu- ja kuluttajavirasto esittää yhtiöille ja alan liitolle yhtensä noin 22 miljoonan euron seuraamusmaksua laittomasta hintakartellista. Suurimman sakon saisi Realian neljä isännöintifirmaa, jos markkinaoikeus hyväksyy viraston vaatimukset.

– On raskauttavaa, että kyseessä on pitkään kestänyt sekä järjestelmällinen hintakartelli. Taloyhtiöiltä eli asukkailta on nyhdetty ylihintaa isännöinnistä ja hintakartellilla pyrittiin nostamaan keinotekoisesti hintoja koko valtakunnan alueella, sanoo Heinäluoma.

Nykylainsäädännön mukaan tällainen markkinatalouden vastainen toiminta ei ole kriminalisoitu, vaan kartellista selviää seuraamusmaksulla. Kilpailulain uudistamisella ollaan parantamassa kilpailuviranomaisten tutkimustyökaluja, mutta sen kriminalisointi ei ole ollut esillä.

-Olisiko nyt jo aika pohtia lainsäädännön kiristämistä, koska julistuksista poiketen tietyt yritykset yrittävät näin kaikin keinoin estää markkinatalouden tervettä kilpailua. Tällainen häikäilemätön toiminta ajaa myös rehdillä ja avoimella tavalla toimivat yritykset ahdinkoon. Toivon, että oikeusministeriö ryhtyy toimeen kartellitoiminnan kriminalisoimiseksi, Eveliina Heinäluoma vetoaa.