SDP:n EU-vaaliehdokkaaksi Ahvenanmaan sosialidemokraattien puheenjohtaja, ministeri Camilla Gunell

27.2.2019

SDP on asettanut Ahvenanmaan sosialidemokraattien puheenjohtajan, elinkeino-, ympäristö- ja energiaministeri Camilla Gunellin (48) ehdokkaaksi Euroopan parlamentin vaaleihin. Gunell lähtee ehdolle demokratian, ilmaston ja rauhan puolesta.

Camilla Gunell kuvaa EU-vaalia arvovaaliksi.

– Koko maailma seisoo tienristeyksessä. Meidän on torjuttava ilmastonmuutoksen, populismin ja muukalaisvihan uhat. Avoin, inhimillinen ja demokraattinen EU ei ole itsestäänselvyys. Näiden arvojen puolesta on kamppailtava joka päivä.

– Euroopan on oltava vahva ja otettava johtajuus ilmastopolitiikassa. Euroopan on johdettava siirtymää ekologisesti kestävään kehitykseen ja omaksuttava maailman kunnianhimoisin ympäristöpolitiikka.

Gunell haluaa tehdä töitä sen eteen, että Ahvenanmaalla, Suomella ja sosialidemokratialla olisi vahva ääni EU:ssa.

– Viidentoista vuoden jälkeen Ahvenanmaan politiikassa olen valmis ottamaan seuraavan askeleen Euroopan parlamenttiin. Olen valmis puolustamaan kansojen ja ihmisten Eurooppaa. En byrokraattien tai markkinoiden, sanoo Gunell.

SDP:n puoluesihteeri Antton Rönnholm on iloinen Gunellin ehdokkuudesta.

– Olen ylpeä, että voimme asettaa Camilla Gunellin ehdolle. Hänellä on pitkä ja monipuolinen ministerikokemus, vahva ilmasto- ja ympäristöosaaminen sekä laajat pohjoismaiset verkostot. Ahvenanmaa ja Suomi saisivat hänestä aikaansaavan ja osaavan edustajan Euroopan parlamenttiin.

Camilla Gunell (48) asuu Maarianhaminassa miehen ja kolmen lapsen kanssa. Hän on Ahvenanmaan sosialidemokraattien puheenjohtaja vuodesta 2010 ja elinkeino- ympäristö ja energiaministeri. Hän on aiemmin on toiminut maaneuvoksena eli Ahvenanmaan maakuntahallituksen johtajana sekä koulutus- ja kulttuuriministerinä.

SDP ställer upp Ålands socialdemokraters Camilla Gunell i EU-valet

Ålands socialdemokraters ordförande, närings- miljö- och energiminister Camilla Gunell (48) ställer upp på SDP:s lista i Europaparlamentsvalet i maj. Hon kandiderar för demokratin, klimatet och freden.

Gunell beskriver EU-valet i maj som ett vägval i värderingar.

– Hela världen står idag inför ett vägval. Hoten vi måste stå upp emot är klimatförändringen, populismen och främlingsfientligheten. Ett EU som är öppet, medmänskligt och demokratiskt är ingen självklarhet. Det är värden man måste kämpa för varje dag.

– Det Europa måste nu vara starkt och ta globalt ledarskap i är klimatfrågan. Europa ska leda den gröna omställningen och ha den mest ambitiösa miljöpolitiken i världen.

Gunell vill jobba för att Åland, Finland och socialdemokratin ska ha en stark röst i EU.

– Efter 15 år inom den åländska politiken vill jag nu ta nästa steg, en plats i Europaparlamentet. Jag är redo att stå upp för demokratin och folkens, människornas EU. Inte byråkraternas eller marknadens.

SDP:s partisekreterare Antton Rönnholm gläds över Gunells kandidatur.

– Jag är jättestolt att Camilla Gunell ställer upp i EU-valet. Hon har lång och mångsidig ministererfarenhet på Åland, starkt engagemang för fred och miljö samt goda kontakter framför allt till de nordiska länderna. Hon skulle bli en aktiv och kompetent representant för Åland och Finland i Europaparlamentet.